'Hoofdpersonages hoeven niet sympathiek te zijn'

Pieter Bart Korthuis, Franky Ribbens en Elbe StevensGenomineerd voor de serie Penoza (KRO, 2010)

Korthuis, bedenker en auteur van vijf van de acht afleveringen van Penoza, is scenarioschrijver en regisseur. Hij schreef de telefilm Taartman en werkte voor series als Keyzer & De Boer Advocaten en Verborgen gebreken. „Penoza is ontwikkeld over een periode van vier jaar, met vallen en opstaan. Eerst voor Talpa, daarna voor de KRO.

„Het bedenken van de serie was niet echt een eureka-moment. Van regisseur Johan Nijenhuis kreeg ik een papiertje waarop stond dat de verantwoordelijke voor tv-series bij Talpa drie dingen wilde: misdaad, iets voor vrouwen en iets als Charlie’s Angels. Ik dacht: Dan misschien iets over vrouwen in de misdaad.

„Voor de advocatenserie Keyzer & De Boer zat ik wel eens in de rechtbank: naast de vrouwen van criminelen. Ik vroeg me af waarom je de vrouw wilt zijn van een man die in de misdaad zit. In de pitch noemde ik Penoza een alledaags verhaal in een onalledaagse arena. Carmen neemt de rol van haar man als drugshandelaar noodgedwongen over als hij sterft. Ze voelt zich enorm verantwoordelijk voor haar kinderen.

„Hoofdpersonages hoeven niet sympathiek te zijn, maar je moet wel met ze mee kunnen gaan. Daarom moest het zo zijn dat Carmen uit het milieu wil stappen. Anders wordt ze gewoon de Godfather. Nu vecht ze om eruit te komen en dat is een doel waar we ons mee kunnen identificeren. Dat maakt het een lekkere serie.

„Voor mij is essentieel dat Carmen net hagelslag zit te snoepen van een bord als haar man wordt omgelegd. Daarin zit mijn fascinatie: in de alledaagse dingen. Als kind las ik Carmiggelt: hij maakte als geen ander de details van het leven belangrijk.

Bij Keyzer & De Boer legde ik ook mijn ziel en zaligheid erin, maar die serie leefde niet bij mijn generatie. Alleen mijn moeder belde me dan de volgende ochtend. Het is heerlijk om een serie te maken waarop je door iedereen wordt aangesproken. Dat geeft een enorme kick.”