Heineken geeft ‘verkapte winstwaarschuwing’, aandeel keldert

Beleggers reageerden vanochtend zeer negatief op de cijfers en waarschuwingen van Heineken. Foto Heineken.nl

Bierbrouwer Heineken heeft in het eerste halfjaar van 2011 een nettowinst geboekt van 694 miljoen euro. Dat is minder dan analisten hadden verwacht. Het aandeel van Heineken kelderde vlak de opening van de AEX met bijna 15 procent.

De nettowinst is met 605 miljoen euro een stuk lager dan in dezelfde periode vorig jaar, toen Heineken nog 700 miljoen euro winst maakte. Analisten van persbureau Dow Jones rekenden vooraf op een nettowinst van ongeveer 716 miljoen euro voor het afgelopen halfjaar.

Op de AEX dook het aandeel van Heineken in het eerste half uur na opening van de beurs bijna 15 procent omlaag. Naast de tegenvallende cijfers reageerden beleggers op een waarschuwing van Heineken dat de volumeontwikkeling in Europa en de VS het komende halfjaar “een uitdaging” is vanwege de onzekere economische omstandigheden.

Onze economieredacteur Philip de Witt Wijnen legt uit dat de waarschuwing van Heineken voor de afzet in het Westen een “verkapte winstwaarschuwing” is:

“Analisten verwachtten voor heel 2011 een winstgroei van zo’n 16 procent en die komt volgens Heineken zelf bijna 10 procentpunt lager te liggen op zo’n 3 à 4 procent. Dat heeft te maken met het slechte weer in Europa en het dalende consumentenvertrouwen in Europa en de VS. De tweede grote tegenvaller is de situatie in Mexico, waar Heineken vorig jaar voor 5,3 miljard euro Femsa overnam. Ze hebben daar ondanks die overname marktaandeel verloren.”

Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer erkent in een reactie tegenover NRC Handelsblad de problemen in Europa en de VS, maar zegt dat de situatie in Mexico “geen enkel probleem” is. Hij legt uit dat er na de overname van Femsa de nodige reorganisatie hebben plaatsgevonden en dat het marktaandeel slechts 1 procent is gedaald. Van Boxmeer verwacht dat het marktaandeel het komende jaar aantrekt en dat Heineken in Mexico flink zal groeien.

    • Pim van den Dool