Heineken hard onderuit op beurs

Het aandeel van bierbrouwer Heineken is vanochtend hard onderuitgegaan op de Amsterdamse beurs. Het concern verwacht voor het gehele jaar geen winstgroei ten opzichte van 2010, blijkt uit vanochtend gepubliceerde cijfers over de eerste helft van 2011. De nettowinst nam vorig jaar met 37 procent toe tot 1,4 miljard euro.

De koers van Heineken daalde in de eerste minuten van de handelsdag met 16 procent, om daarna iets op te krabbelen. Rond het middaguur stond Heineken op een verlies van ruim 12 procent, waarmee het 2,5 miljard euro van zijn beurswaarde verloor. De AEX-index van de 25 belangrijkste beursfondsen in Amsterdam schommelde vanochtend rond de slotstand van gisteren.

Belangrijke oorzaak van de tegenvallende vooruitzichten voor Heineken is het slechte weer in Europa in de zomermaanden. Juli en augustus – de belangrijke afzetperiode – vallen in de tweede helft van het boekjaar. Als de terrassen leeg blijven, merkt Heineken dat direct in zijn omzet- en winstontwikkeling. Europa is met 46 procent de belangrijkste afzetmarkt van Heineken.

Daarnaast voelt de brouwerij de sombere economische vooruitzichten in de westerse wereld. Onzekerheid en hoge werkloosheid leiden tot een „aanhoudend zwak consumentenvertrouwen” in West-Europa en de Verenigde Staten. „Mensen gaan nu minder uit”, zegt bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer.

Het mooie weer in West-Europa in april en mei leidde juist tot een hogere bieromzet in met name Frankrijk en Italië. Dat in Nederland de verkoop niettemin daalde ten opzichte van vorig jaar heeft met iets anders te maken: er was deze zomer geen EK of WK voetbal. Marketingcampagnes rond het WK in Zuid-Afrika leidden in 2010 tot een omzet die niet geëvenaard kon worden.

Slechte zomermaanden nekken Heineken: pagina 30