Een verboden tablet smaakt nog lekkerder

Het mogelijke importverbod van de iPad-concurrent van Samsung speelt de Koreanen in de kaart. De Galaxy Tab 10.1 geniet opvallend veel belangstelling, nog voordat de reclamecampagne start.

Het lijkt wel een filmpremière. Met tientallen tegelijk drentelen de Bekende Nederlanders de hippe loungebar in hartje Amsterdam binnen. Oud-sporters, soapsterren, acteurs, muzikanten en tv-presentatoren: allemaal zijn ze komen opdagen om een gratis Galaxy Tab 10.1 op te halen. Dat is de tablet pc waarmee Samsung het succes van de populaire Apple iPad hoopt te evenaren. Het leger Bekende Nederlanders hoort bij het marketingoffensief dat gisteravond bij de officiële introductie in Amsterdam startte.

De iPad, waarvan Apple er in het afgelopen kwartaal 9,25 miljoen verkocht , heeft anderhalf jaar geen echte concurrentie gehad. Samsung is de eerste grote fabrikant die met een serieus alternatief komt en daarvoor ook het nodig marketinggeweld wil inzetten. De Galaxy Tab 10.1 genereerde bij voorbaat al de belangstelling omdat Apple Samsung een importverbod probeert op de leggen in Europese landen, waaronder Nederland. De apparaten zouden teveel op elkaar lijken, zeker als het gaat om de gebruikte aanraaktechnologie.

Ook de Galaxy-telefoons van Samsung zijn in de ogen van Apple gebaseerd op ‘gekopieerde’ technologie. Er lopen verschillende zaken bij de rechter. Op 15 september doet de Nederlandse rechter uitspraak. Mogelijk wordt dan medio oktober de verkoop gestopt en moet Samsung de voorraden uit de winkels terughalen. In Duitse winkels mag de Galaxy Tab nu al niet verkocht worden.

Zo’n verbod prikkelt de nieuwsgierigheid van consumenten. Tot nu toe zorgt de ophef voor een hoop publiciteit en aandacht, zegt Geert Mol van Samsung Mobile met een glimlach. „We zijn vorige week al met de verkoop begonnen en veel winkels zijn al uitverkocht.” Mol zegt de uitspraak van de rechter met vertrouwen tegemoet te zien. „We lanceren het product als gepland en proberen niet uit alle macht meer apparaten weg te zetten.”

Gratis publiciteit creëren, dat was altijd Apples specialiteit. Maar Samsung beheerst dat trucje ook. Die mediacampagne begon gisteravond in loungebar Little Buddha, pal tegenover het kantoor van Apple Nederland. Op die locatie aan het Leidseplein bouwt Apple zijn eerste officiële Nederlandse Apple Store, nu nog verstopt achter een geheimzinnige, huizenhoge zwarte muur.

Zo is het Leidseplein eventjes de frontlinie van de tabletoorlog: de strijd om een nieuwe gadget die net zo snel ingeburgerd lijkt te raken als de smartphone. Apple heeft als ‘uitvinder’ van de productcategorie veel te verliezen. Het domineert de tabletmarkt ook in Nederland: eind 2010 waren 200.000 van de 250.000 tablet pc’s hier een iPad. Nog dit jaar, verwacht GfK, zullen er 750.000 tablet pc’s in Nederland in omloop zijn. Het gros is dan nog steeds een iPad, maar de positie van apparaten met een Google Android besturingssysteem wordt sterker. Android ontbreekt het tot nu nog aan geschikte software voor grotere schermen, terwijl ontwikkelaars voor de iPad al tienduizenden apps ontwierpen. Dat is een kip-en-ei-verhaal, legt Geert Mol uit: zodra er apparaten met Android op de markt verschijnen, zullen softwaremakers ook massaal voor Android-tablets als de Galaxy gaan werken. Dat stimuleert de verkoop van apparaten, en dat weer de productie van nieuwe software.

Android is op smartphones de grootste, maar Apple probeert zijn marktleiderschap op de tabletmarkt uit alle macht vast te houden. Het importverbod is een laatste stap in een wapenwedloop van beschuldigingen over gebruikte patenten en niet-betaalde licenties. Om die reden kocht Google telefoonmaker Motorola, dat over veel waardevolle telecompatenten beschikt. Computerfabrikant HP heeft al gepast voor een tabletoorlog: HP heeft geen zin in in enorme investeringen in marketing, productontwikkeling en rechtszaken om Apple te lijf te gaan. Het trekt zich terug uit de mobiele gadgets.

De animositeit tussen de juridische afdelingen van Samsung en Apple is vreemd, omdat een groot deel van de elektronica in de iPad bestaat uit Samsung-producten. Apple is zelfs de grootste klant van het Koreaanse technologiebedrijf, maar tegelijkertijd dus ook concurrent.

Apple zet andere fabrikanten niet alleen onder druk in de patentenstrijd, maar ook met een agressieve prijsstelling van de iPad. Het koopt zoveel opslaggeheugen in (een belangrijk ingrediënt van mobiele gadgets) dat het lage prijzen kan bedingen. Tegelijkertijd creëert Apple zoveel schaarste dat concurrenten relatief veel moeten betalen voor het geheugen van hun elektronica. Weinig concurrenten hebben zoveel contanten in handen als Apple (76 miljard dollar) om zo’n investering te doen.

Meer over de Galaxy Tab en KPN tv op nrc.nl/hebben