22Tracks: zonder geklets luisteren naar 'geheime' vondst van deejays

In de voor de Amsterdam-prijs genomineerd online jukebox 22Tracks laten 22 kenners elk 22 favorieten in hun genre horen.

Ze willen het belangrijkste online platform voor nieuwe muziek ter wereld worden. Voorlopig zijn ze goed op weg. Pas twee jaar geleden startten Gilles de Smit en Vincent Reinders hun site 22Tracks, waarop 22 kenners van 22 genres elk 22 van hun favoriete, nieuwe nummers laten horen. De speellijsten worden doorlopend ververst.

De muzieksmaak van deze jukebox is breed – van r&b en rock tot en met metal, techno en worldgroove – en representeert het geluid van de stad Amsterdam. Dat heeft de jury van de Amsterdam-prijs, waarvoor ze nu zijn genomineerd, vast aangesproken, denkt het duo.

Inmiddels gebruiken tienduizenden de site om nieuwe muziek te horen. Reinders (26) en De Smit (32) wonnen al diverse prijzen voor innovatie. Er is een iPhone-app en ze opereren sinds juni ook in België. Reinders, die sinds zes jaar een hiphopprogramma heeft op de radio (eerst NPS, nu FunX) legt uit hoe het idee ontstond. „Luisteraars van mijn radioprogramma wilden graag op een makkelijkere en snellere manier muziek consumeren dan in mijn twee uur durende radioshow.” Dat kon online, dacht hij, met losse tracks, zonder tussenkomst van een deejay.

„Tom Trago, die nu de house doet bij ons, Waxfiend, die reggae en dancehall doet en Gomez, verantwoordelijk voor dubstep, werkten ook bij de NPS. Ik dacht: wat zou het geweldig zijn als zij voor hun genre hetzelfde deden. Want ik hou van reggae, maar heb geen idee wat ik bij Spotify moet aanklikken.”

Dat is het even simpele als gouden idee: kenners gidsen de luisteraar. Die behoefte groeit steeds sterker als je bent opgegroeid met de anarchie van internet, zegt Reinders. „Ook als ik een vakantiehuisje zoek zou ik wel experts willen hebben die het aanbod filteren.”

Is het succes van 22Tracks ook een verwijt aan het geklets van deejays op de radio? Reinders: „Het is een verbeterde vorm van radio. Geen reclame en je hebt controle over wat je luistert.”

Hoe graag geeft een deejay zijn vondsten eigenlijk weg? Vormen die allernieuwste tracks niet zijn kapitaal? Reinders knikt: „Ik ken wel deejays die zeggen: ik wil het de luisteraar niet zó makkelijk maken om zo snel aan nieuwe muziek te komen.”

De kwestie doet De Smit opveren en zelf een vraag stellen aan zijn partner: „Interessant. Heb jij wel eens een track niet online gezet omdat je hem in je show wilde draaien?” Reinders aarzelt. „Ik heb van woensdag mijn 22Tracks-dag gemaakt en dinsdagavond is mijn uitzending. Dus ik draai nummers eerst op de radio.” Deze week opent de site met een lijst van Radio 538. Dat is het werk van De Smit, de commerciële man: „We moeten ook geld verdienen. Wij eerbiedigen het auteursrecht en dat maakt de rechtenafdracht een grote kostenpost.”

De site heeft een contract met rechtenorganisatie Buma/Stemra. De streaming-licentie is standaard, zegt De Smit. Het afspelen van een track op internet kost ongeveer eenderde cent per keer. Met dertigduizend luisteraars per dag die gemiddeld elf tracks luisteren is het dataverkeer ook kostbaar.

De inkomsten komen uit advertenties, waaronder een 23ste lijst, waar de site mee opent. De Smit: „Die positie verkopen we. Op de andere lijsten is invloed niet mogelijk.”

Onder meer festivals adverteren met een lijst. De Smit: „Zij gebruiken hun mix als audioflyer. Luisteraars kunnen zo zien wat een festival te bieden heeft.” Dat Radio 538 adverteert is opmerkelijk, zegt De Smit. „Ze zien dat we een sterke, jonge en innoverende doelgroep hebben. Prima.”

Culturele manifestaties als de Museumnacht ontwerpen voor de site met diverse nummers een soort audiodesign dat een gevoel moet overbrengen. Dat deed ook computerconcern HP voor een nieuw product, waar hiphopproducer Dr. Dre zijn naam aan had verbonden. Reinders maakte een playlist met zijn muziek. „Op Twitter zeiden mensen: ‘Wow, een Dr. Dre-special!’ Het stoort dus niet.”

Het lastige is dat muziek geacht wordt gratis te zijn, zegt De Smit. „De jongste generatie vindt dat normaal. Onze rol is dat we uitleggen dat er iets gemaakt is wat geld kost.”

Het doel is in vijf jaar 22 steden op de site te krijgen. Brussel is een eerste stap. Reinders: „We hebben er een geweldige jongen gevonden die aanvoelt wat er leeft. Afrikaanse muziek bijvoorbeeld. En hun hiphop is meer underground dan bij ons. De sound van een city wordt daar in kaart gebracht.”

Overlap is er ook, zoals bij electro en disco. „Maar de samenstellende deejays zijn de trekkers. Daar kijkt het publiek tegen op. In Londen is dat helemaal zo. Eind van het jaar hopen we daar de site te lanceren. En dan Groot-Brittannië in te pakken.”

    • Ron Rijghard