Terugkerend thema in de taxikrant is criminaliteit

De deadline van zijn krant, die om de 20 dagen verschijnt, nadert. Eindredacteur Claudio Rangel is druk met het leggen van de laatste hand aan Folha do Motorista, ‘Blad voor de Chauffeur’. Het is het lijfblad van de taxichauffeurs van Rio. In Rio rijden meer dan 32.000 taxi’s, het aantal chauffeurs zou wel eens rond 50.000 kunnen liggen. Om die reden ook ligt Folha do Motorista in de krantenkiosken met een oplage van 45.000.

Is er wel genoeg te melden over de taxibranche om er een blad mee vol te krijgen? Geen probleem, zegt Rangel, er is altijd wel wat aan de hand. „Alleen al vanwege de steeds weer veranderende eisen en regels waaraan je als chauffeur moet voldoen.” Er zijn zelfs verhalen over hoe de landelijke politiek de gewone taxichauffeur in Rio raakt. Zoals over een geschil tussen Brazilië en Argentinië over belasting op auto-import. Daardoor lukte het een groot aantal chauffeurs niet hun in Argentinië bestelde auto bij de douane in Rio op te halen.

Maar veel berichten en artikelen gaan over typische kwesties waarmee de taxichauffeur in Rio dagelijks worstelt. „Er komen steeds meer auto’s, terwijl het wegennetwerk amper verbetert. Ondertussen blijft het openbaar vervoer slecht. Je komst steeds langer vast te staan op kortere trajecten. Dat levert onze collega’s meer stress op. Het werk wordt er niet makkelijker door.”

Dan zijn er nog de talrijke piratentaxi’s die de wegen van de miljoenenstad bevolken. Vooral ’s avonds vertonen zij zich op straten en boulevards. Zonder te worden lastiggevallen door de politie. Rangel zegt: „De officiële taxichauffeur betaalt belastingen en heeft te maken met bureaucratie, maar de politie laat die piraten, tegen betaling, gewoon hun gang gaan. Dat is een schande en moet worden gemeld.”

Onder de taxichauffeurs heerst grote verdeeldheid. Er zijn verschillende associaties en coöperaties. De een is gelieerd aan een eigenaar en die heeft weer een mannetje in de gemeenteraad om zijn belangen te behartigen. Lokale politiek krijgt daarom ook ruim aandacht in Folha do Motorista.

Een terugkerend thema is criminaliteit. Taxichauffeurs worden ’s nachts geregeld overvallen bij stoplichten . „Het is gevaarlijk werk. De veiligheidsituatie is wel verbeterd, maar dat betekent niet dat je nooit meer een pistool tegen je hoofd krijgt als je even niet oplet. Het onderwerp levert altijd weer verhalen op en we maken ons er altijd zorgen over. Rio zonder criminaliteit is moeilijk voorstelbaar.”