Wie heeft de schoolslag bedacht?

„Wie heeft de schoolslag eigenlijk bedacht?”, wil Marieke Hoogenraadt uit Woudenberg weten. En: wordt schoolslag in alle landen als eerste aangeleerd?

Schoolslag is de oudste zwemslag ter wereld. De welbekende beenbeweging is waarschijnlijk gebaseerd op de zwembeweging van kikkers. Het is de populairste en tevens de traagste van alle zwemslagen.

Wie de schoolslag heeft uitgevonden is niet bekend, zegt Alice Schols van de Koninklijke Nederlandse Zwembond. De eerste afbeeldingen van zwemmende mensen komen volgens haar uit Libië. „In de klassieke oudheid werd veel belang gehecht aan zwemtechnieken. Die belangstelling verdween echter weer in de Middeleeuwen.”

Een van de grondleggers van de schoolslag zoals we die nu kennen is Nicolaus Wynmann. In 1538 verscheen in Augsburg in Duitsland het eerste leerboek over zwemmen, vertelt Schols. „Wynmann geeft in dit boek, getiteld Colymbetes – Grieks voor ‘zwemmers’ – praktische aanwijzingen over de techniek en de methodiek van het zwemmen. Het boek is vooral gericht op de schoolslag.”

Schoolslag wordt niet noodzakelijk als eerste aangeleerd, zegt Mariska Hol van het Nationaal Platform Zwembaden. „Schoolslag is moeilijk omdat de bewegingen niet synchroon zijn. De timing bij het uitvoeren van been- en armbeweging verloopt niet gelijktijdig. Zeker als je werkt met kinderen van vier jaar, die vaak nog maar weinig motorische training hebben gekregen, is dat zeer moeilijk om uit te leggen. Als je de techniek van schoolslag vlot onder de knie hebt, leer je de andere slagen veel gemakkelijker aan.”

In het oude systeem leerden we de schoolslag wel als eerste aan, vervolgt Hol. „ Sinds 1998 is daarin verandering gekomen. Nu besteden we veel meer aandacht aan vaardigheden, zoals drijftechnieken en onder water zwemmen.” De filosofie is dat een kind dat niet goed kan drijven, ook niet graag zal zwemmen, zegt ze.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat schoolslag niet meer belangrijk is. Hol: „Met schoolslag kan je zonder al te groot energieverbruik lange afstanden afleggen. Je kan ook gemakkelijk in het rond kijken en je kan vrij ademhalen. Schoolslag blijft de ideale zwemtechniek voor recreatief zwemmen.”

Jeroen Zuallaert

    • Jeroen Zuallaert