Kermis Lowlands plaatst juweeltjes op kleine podia

Zanger Matt Shultz van de Amerikaanse rockgroep Cage the Elephant, zaterdag op Lowlands. Foto's Andreas Terlaak Nederland, Biddinghuizen, 20-08-2011. Concert van Cage the Elephant op Lowlands 2011. Foto: Andreas Terlaak Andreas Terlaak

Lowlands. Gehoord: 19 t/m 21 augustus in Biddinghuizen.

De weersvoorspelling werd door velen in de gaten gehouden, na het drama van Pukkelpop. Zondagmiddag werd op het grote videoscherm gemeld dat er misschien onweer op komst was. Later kwam het bericht dat het de hele dag mooi weer zou blijven. Zo werd Lowlands een groot feest van zon, muziek en hier en daar een moment van contemplatie over het lot van de slachtoffers van het Belgische zusterfestival.

Publiekstrekkers heeft het kampeerfestival in de Flevopolder niet meer nodig, nu de 60.000 kaarten al weg waren voordat het programma bekend was. Lowlands is een merknaam geworden; een strak georganiseerde kermis die het einde van de zomervakantie markeert. Het publiek bestaat niet langer uit trendsetters maar uit kapitaalkrachtige muziek- en mediaconsumenten die zich graag laten verrassen door een breed aanbod. Voor veel aanwezigen maakte het niet eens zo veel uit wat er speelde, zo lang ze er maar iets van hun gading uit konden plukken.

Bij de toegangspoorten was het dringen en lang wachten. Verbeteringen in de infrastructuur – geen eettentjes meer langs de looproute en een nieuwe opstelling van de Bravotent – maakten dat het terrein een minder overbevolkte indruk maakte, te meer omdat er bijna geen bands waren die iedereen per se moest zien. Op vrijdag werd het druk bij De Jeugd van Tegenwoordig en Arctic Monkeys, maar bij Elbow en The Offspring, de topacts van zaterdag en zondag, viel nog makkelijk dicht bij het podium te komen.

Beproefde festivalfavorieten Skunk Anansie en Within Temptation waren een veilige keuze, vooral de laatste, waarvan de oubollige kitschmuziek niet thuishoort op een festival met een uitdagend programma. Elbow betoverde de grote Alphatent, waar bands als Interpol en The Roots net een maatje te klein bleken. Het leuke zomerhitje Plage bleek genoeg om een massapubliek te lokken naar Crystal Fighters, die alle subtiliteit smoorden in bonkende beats.

De publiekslieveling van het festival was Seasick Steve, de straatmuzikant die met eenvoudige middelen een maximum aan bijval oogstte voor zijn rauwe bluesmuziek. Hij demonstreerde zijn ‘diddley bow’: een stuk hout met maar één snaar waaruit hij de geest van een heel bluesorkest tevoorschijn haalde. De elektrische folkzanger Frank Turner toonde zich een meester in publieksparticipatie. Het stelletje ongeregeld Odd Future liet zien en horen dat er nog artistiek leven zit in de hiphop, met rappers die op een fietsje rondreden terwijl ze met hun schorre teksten het publiek opzweepten.

Op de kleinere podia vond je de ware juweeltjes. Omar Souleyman voorzag zijn galmende Arabische zanglijnen van een dwingende discobeat en Warpaint bracht een dromerige soundscape voor de lome zondagmiddag. The Deaf uit Den Haag liet het vuur van de garagerock hoog oplaaien. De Mexicaanse zangeres Teri Gender Bender van Le Butcherettes was op een gevaarlijke manier verleidelijk, met stoer gitaarspel en een stem die de achtbanen van het naastgelegen Walibi had kunnen stopzetten.

Elektronica was er in overvloed, minstens zo veel als gitaarbands en nergens zo overdadig als bij de door donderende bassen en oogverblindend laserlicht overgoten Aphex Twin. Het ooit zo zachtmoedige Lamb bracht een bombastische productie van licht en geluid, als de professionele maar ongeïnspireerde festivalact waarvan Lowlands er dit keer iets te veel had. Vooral op zaterdag leende het programma zich voor gemoedelijk sjokken op een terrein waar overal wat te doen was, maar waar de toekomst van de popmuziek schaars vertegenwoordigd was.

Lowlands anno 2011 is een wonder van het beheersen van publieksstromen, het cateren van ieders wensen op het gebied van voedsel en muziek, en de wetenschap dat het volgend jaar weer net zo’n must is om erbij te horen.

Meer Lowlandfoto’s op nrc.nl/ inbeeld en de iPad-app ‘In beeld’