Wilders als Bassie en andere absurditeiten in nieuwe MAD

Nederland heeft binnenkort weer zijn eigen ‘MAD’. „Ook dit land beschikt over de bende idioten die graag hun bijdrage willen leveren.”

Tekenaar David de Rooij creëerde voor de nieuwe Nederlandse MAD vijftien nieuwe kapsels voor Geert Wilders, bijvoorbeeld dat van voetballer Edgar Davids, clown Bassie en zijn Robin de Robot of een Playmobil-mannetje. Beeld DC Comics en Don Lawrence Collection

‘Schrijf je eigen Bløf-song, het is gemakkelijker dan je denkt’; verbeterpuntjes voor De Wereld Draait Door; en speciaal voor Geert Wilders vijftien variaties op zijn kapsel, voor als het huidige model is uitgewerkt. Kortom, vanaf 21 september ligt de nieuwe Nederlandse versie van het satirische blad MAD in de winkel.

MAD is een legendarisch Amerikaans tijdschrift, opgericht in 1952, vol bloggershumor avant la lettre. Met persiflages op films, tv-programma’s en bekenden uit politiek en populaire cultuur. Het blad is een mengeling van tekst en strip, met veel woordgrappen. Zo is de Amerikaanse septemberspecial gewijd aan Harry Potter, met onder meer een uittreksel uit Harry Plodder and the Kidney Stone.

MADs mascotte is Alfred E. Neuman: een jongetje met blozende, besproete wangen en een ontbrekende voortand. Dat ook de Nederlandse MAD niemand spaart, blijkt al op de cover: Willem-Alexander als Alfred E. Neuman, met achter hem een verontruste prinses Máxima die lijkt te zeggen: O jee, dat gaat niet goed. Binnenin tien redenen waarom Máxima een beter staatshoofd zou zijn, zoals: Waarom een dom blondje nemen, als we een slim blondje kunnen krijgen. En: Huilt op commando bij de troonrede.

Uitgever Rob van Bavel van Don Lawrence Collection, die twee jaar geleden al het stripblad Eppo na ruim twintig jaar terugbracht op de markt, wil kijken of ook MAD hier weer aanslaat. Van het blad is eerder een Nederlandse versie verschenen, tussen 1964 en 1996, onder de slagzin ‘wel gek maar niet goed’. ’s Neerlands MAD, zoals het toen heette, werd volgens Van Bavel opgeheven omdat de oplage onder de 30.000 zakte. „Inmiddels zijn we blij als een tijdschrift zo’n oplage haalt. Bovendien kunnen we met nieuwe technieken het blad nu goedkoper produceren.”

De 52 pagina’s van de nieuwe full colour MAD zal voor de helft bestaan uit vertaalde stukken uit de Amerikaanse versie. Of zoals het blad zelf aankondigt: „Waarom een nieuw concept proberen wanneer er in Amerika nog duizenden min of meer grappige pagina’s liggen te wachten om in beroerd Nederlands gerecycled te worden.” De andere helft wordt gevuld met Nederlandse originals. Zoals MAD stelt: „En ook Nederland beschikt over de gebruikelijke bende idioten die, in een poging om de achterstallige huur te betalen, graag hun bijdrage willen leveren.”

Van Bavel: „Sinds we met Eppo begonnen, hebben we veel nieuwe tekenaars kunnen aantrekken. Soms komen die met werk dat heel goed is, maar te grof voor Eppo. Die hardere humor kan wel in MAD, daar kunnen ze uit hun dak gaan.” Zo is er een grap over een piepende Marc-Marie Huijbregts met buttplug en een tekening van Paul de Leeuw die op zijn bil als een koe wordt gebrandmerkt – met de letters MAD.

Aan de Nederlandse MAD werken onder meer mee tekenaars Joep Bertrams (vroeger Het Parool), Nozmann, David de Rooij die Wilders tekende en Wouter Tulp die de cover maakte. Als schrijver doet onder anderen Bastiaan Geleijnse mee (van Fokke en Sukke).

Tv-persoonlijkheden als Linda de Mol en (wijlen) Gert-Jan Dröge (‘Gèt Jan Dreuge’) komen voorbij in het eerste nummer. Eén pagina is gewijd aan grafschriften van bekende Nederlanders. Met voor weerman Piet Paulusma: ‘Ik voelde al nattigheid’ en voor Matthijs van Nieuwkerk: ‘De wereld draait gewoon doorrr’ . Ook een parodie op het SBS6-programma De Smaakpolitie; ‘de Spraakpolitie’, met grappen over mensen die onverstaanbaar praten.

De oplage van de Nederlandse MAD is 30.000 exemplaren en er zullen zo’n 4.000 verkooppunten zijn. De prijs, zo staat straks op de cover, is „slechts 5,95 euro (koopje)”. De verschijning is tweemaandelijks. „We gaan met zes nummers kijken hoe Nederland reageert”, zegt Van Bavel. „Toen ik in 2009 met Eppo begon, werd ik voor gek verklaard. Nu heeft het blad tussen de 20.000 en 30.000 lezers.” Eppo wordt gelezen door dertigplussers. Met MAD wil Van Bavel een jonger publiek bereiken, „vanaf vijftien jaar”.

Het blad heeft een website MADMAG.nl die, net als de Amerikaanse Theidiotical.com, zal werken als blogspot van de redactie, met actuele teksten en tekeningen. Volgens Van Bavel is daar bijvoorbeeld plek voor de strip ‘Bananen in het nieuws’.

Meer beelden op www.nrc.nl