Bond meets De Leeuw

Paul de Leeuw in dubbelrol als spion en homoseksuele modeontwerper. scene uit de film Spion van Oranje (2009) FOTO: A-Film Paul de Leeuw

Spion van Oranje (Tim Oliehoek, 2009)Ned. 3, 20.15 – 21.50 uur

Een „levensgevaarlijk genre”, noemde actrice Jennifer Hoffman de actiekomedie. Tijdens het draaien van Spion van Oranje zei ze: „Het is een dunne lijn waar je op balanceert. Als je eroverheen gaat is, het flauw en als je ervoor zit, werkt de grap niet. Van wat ik nu gezien heb, zitten we er precies bovenop.”

Pers en publiek dachten er anders over. De tweede film van regisseur Tim Oliehoek trok 209.642 bezoekers, een teleurstellend aantal voor een beoogde publieksknaller. ‘De Leeuw maakt prul’, kopte het AD op zijn site in een vroege recensie, waarna producent San Fu Maltha in de media alle zeilen moest bijzetten om de schade te beperken. Tevergeefs.

Het idee voor Spion van Oranje ontstond in 2005, tijdens de nazit van de televisieshow van Paul de Leeuw waar Oliehoek te gast was om zijn debuut Vet Hard te promoten. Oliehoek speelde al een tijdje met het idee een film rond zijn twee jeugdidolen te maken, James Bond en De Leeuw. Nu hij toch bij De Leeuw was, trok hij de stoute schoenen aan en vroeg hem mee te spelen in een parodie op de spionnenfilm. Het Nederlands Fonds voor de Film gaf het plan een subsidie van 850.000 euro.

De Leeuw speelt een dubbelrol. Hij is zowel de sneue homoseksuele modeontwerper François van Vliet als diens duivelse tweelingbroer Bruno von Lippe (met Prins Bernhardaccent), die heel Nederland in de Noordzee wil laten verdwijnen. Niet leuk, concludeerden de meeste kranten die de film bijna allemaal twee sterren gaven. Oliehoek gaf niet op en maakte dit jaar De pizzamaffia. Die kreeg in deze krant opnieuw twee sterren.

André Waardenburg

    • André Waardenburg