Schepenbouwer en baggeraar in problemen

Boskalis en SBM Offshore bedienen deels dezelfde klanten in de olie-industrie. Beide presenteerden tegenvallende cijfers.

Het zijn bedrijven die actief zijn in een sector van de economie waar Nederland van oudsher excelleert: Boskalis en SBM Offshore. Boskalis baggert en levert havendiensten en SBM bouwt schepen en installaties voor de olie-industrie op zee. Deze vaandeldragers van de Nederlandse maritieme traditie zijn bovendien opgenomen in de AEX-index, de graadmeter van de Amsterdamse beurs.

Gisteren rapporteerden beide bedrijven gelijktijdig de resultaten over het eerste half jaar. En die vielen niet mee. SBM Offshore meldde een verlies over de eerste helft van 2011. Dat was in lijn met de verwachting. Het bedrijf waarschuwde eind juli al voor een enorme tegenvaller bij de bouw van twee grote boorplatformen. Vanwege kostenoverschrijdingen moest SBM 450 miljoen euro reserveren. Beleggers straften het bedrijf genadeloos af: de koers daalde na deze mededeling met ruim 10 procent.

En gisteren bleek waarom. SBM moest een verlies rapporteren van 172 miljoen euro over de eerste zes maanden van 2011. In dezelfde periode vorig jaar maakte het bedrijf nog 64 miljoen euro winst. Als gevolg hiervan moet topman Tony Mace het veld ruimen. SBM Offshore meldde gisteren dat hij vertrekt. Zijn opvolger is de Fransman Bruno Chabas, sinds begin dit jaar in dienst bij SBM.

Daar heeft niet alleen SBM Off-shore last van. Ook baggeraar Boskalis, die gisteren een nettowinst van 114 miljoen rapporteerde over het eerste half jaar van 2011, heeft last van de haperende wereldeconomie, aldus topman Peter Berdowski. Ondanks omzet en winstcijfers die in lijn waren met de voorspellingen, daalde het aandeel Boskalis gisteren met ruim 11 procent. En dat komt omdat Boskalis niet zeker is of de verwachtingen voor het hele jaar wel kunnen worden waargemaakt.

Net nu het bedrijf hoopte dat de orderstroom weer zou aantrekken, stokt de wereldeconomie opnieuw. (NRC)