Opera Trionfo's Vrek saai en weinig subtiel

De vrek van Vassili Pasjkevitsj, door Opera Trionfo. Regie: Pepijn Cladder. Gezien 18/8 Hermitage Amsterdam. Herh. 19/8 en 20/8. Inl. www. grachtenfestival.nl **

De vrek heeft zijn geld in een kistje in de boom gehangen. Eigenlijk is dat geld de erfenis van zijn nichtje, over wie hij de voogdij voert. Aanbidders houdt hij argwanend uit de buurt, maar natuurlijk wordt hij via list en bedrog buiten spel gezet.

Vassili Pasjkevitsj, hofcomponist van Catharina de Grote, baseerde zijn kluchtige ‘Singspiel’ op het gelijknamige toneelstuk van Molière (1668). Door Opera Trionfo wordt het operaatje in het Grachtenfestival in de binnentuin van de Hermitage opgevoerd, met Russische aria’s en Nederlands gesproken dialoog.

Van een ‘Russische Mozart’ is in dit werk eigenlijk geen sprake. Het idioom is vooral Italiaans, met aardige melodieën en stijlfiguren die toch niet echt beklijven.

Het Opera Trionfo Kamerorkest had door dirigent Peter Biloen nog wat verder opgepoetst kunnen worden. En de gesproken teksten benadrukken op pijnlijke wijze dat de meeste zangers het zingen nader staat dan het acteren.

De weinig verrassende regie van Pepijn Cladder overstijgt daardoor nauwelijks het niveau van het amateurtoneel. Tenor Marcel Beekman weet als zelfgenoegzame vrek best te amuseren. Maar van urgentie is nergens sprake, en subtiliteiten vervliegen in de open lucht.