Geen Olm-bier in Heineken-fusten

Olm mag geen fusten en kelderpompen van Heineken meer navullen, oordeelde de rechter gisteren. Om de kleine brouwer uit Weesp te betrappen, schakelde Heineken detectives in.

In het ‘biergevecht’ tussen Heineken en Olm heeft Goliath gisteren de eerste ronde gewonnen van David. De kleine brouwer uit Weesp mag geen fusten en kelderbierpompen van Heineken meer navullen met eigen Olm-bier, oordeelde de Amsterdamse rechtbank. En de knock-out kan nog komen: Olm moet uitrekenen hoeveel het sinds 1 april 2008 heeft verdiend met bier in Heineken-fusten.

De zaak Heineken versus Olm draait om merkinbreuk, tegen de achtergrond van zware concurrentie door de dalende bierconsumptie. Wat Heineken Olm verwijt, is dat het fusten en kelderbierpompen van de Nederlandse marktleider navult om het eigen goedkopere bier als Heineken-bier te verkopen. Olm erkent wel eens Heineken-vaten te hebben gevuld, maar slechts incidenteel. Olm kan beschikken over Heineken-fusten omdat de vaten tussen brouwers rouleren (statiegeld 30 euro). De brouwer claimt dat Heineken opzettelijk Olm-vaten zoekmaakt.

De rechter beval zowel Heineken als Olm alle fusten die ze nog van elkaar hebben, te retourneren. Een afzonderlijke bodemprocedure moet duidelijk maken in hoeverre Olm illegaal heeft gehandeld. De rechter oordeelde alleen dat Olm bepaalde kelderbierpompen in Heinekencafés niet had mogen navullen. „Of de fraude werkelijk zo ernstig en grootschalig is als Heineken doet vermoeden en wat de precieze rol van Olm hierin is, dient dan ook nog maar te blijken”, aldus het vonnis.

Dat Olm zich met het navullen van Heineken-fusten schuldig heeft gemaakt aan merkinbreuk, is nog niet bewezen. Olm gaat in hoger beroep tegen het vonnis.

De grote en de kleine brouwer hebben al vaker tegenover elkaar gestaan. Olm werd in 2003 opgericht door Marc Schneider, een oud-medewerker van Heineken. Schneider brouwt zelf niet, maar verkoopt bier van de Duitse Brauerei Königshof onder de naam Olm. Vorig jaar moest hij zijn flesjes en viltjes aanpassen omdat het groene logo met rode ster te veel op dat van Heineken leek. Nu heeft Olm een gele ster.

Schneider zegt in interviews dat Heineken zich gedraagt als „God”. Het vonnis van gisteren noemt hij een voorbeeld van „klassejustitie”. Ter vergelijking: Olm heeft negen man personeel en verkocht vorig jaar 3,5 miljoen liter bier. Heineken heeft 3.000 werknemers en verkocht in 2010 een half miljard liter.

Heineken daarentegen beweert dat Olm zich schuldig maakt aan fraude. Twee ex-medewerkers hebben aan Heineken verklaard dat Schneider zijn voormalige werkgever „een hak wil zetten”, aldus het vonnis. Hij zou de smaak van Olm zoveel mogelijk op Heineken willen doen lijken. De groene doppen op de fusten van Olm zouden bewust op Heineken-caps lijken.

De marktleider liet nepklanten en detectives onderzoek doen en foto’s maken. Een bureau zag hoe fustbier van Olm bij Heinekencafés wordt afgeleverd en via een Heinekentap in Heinekenglazen wordt geschonken. De twee ex-medewerkers verklaarden verder dat Olm kelderbierpompen van Heineken via vulslangen bijvult met fustenbier. „Dit gebeurt heimelijk, met behulp van bestelbussen zonder logo en vaak vroeg in de ochtend”, zo verwoordt de rechter de claim van Heineken.

Cafés in Amsterdam, Zandvoort en Lopik zouden hier bewust aan meewerken, net als groothandelaren in Aalsmeer, Den Haag en Amsterdam. Het is snelle winst: een fust van 50 liter kost bij Olm 70 euro en bij Heineken 110 euro.

Tot slot zegt Heineken aanwijzingen te hebben, dat Olm ‘Heineken-bier’ via internet te koop aanbiedt, „rechtstreeks vanuit het magazijn van Olm te Weesp”. Laboratoriumtests zouden hebben bevestigd dat het om Olm-bier gaat.

    • Eppo König