Amazon.com wordt invloedrijke uitgever

De Amerikaanse online boekverkoper Amazon.com gaat zich meer toeleggen op het uitgeven van boeken. Nadat ervaren uitgever Laurence Kirshbaum in mei de uitgeefpoot van Amazon ging leiden, heeft de internetgigant nu een contract afgesloten met de Amerikaanse zelfhulpguru Tim Ferriss voor het uitgeven van zijn laatste boek, The 4-Hour Chef. De fabrikant van Kindle zal het boek van Ferriss in april 2012 uitgeven in hardback, maar ook meteen digitaal en als luisterboek. Ferriss is in de Verenigde Staten een bestsellerauteur en schreef onder meer zelfhulpgidsen over diëten of seks. De uitgeverij is gevestigd in New York, en niet in Seattle, waar Amazon haar hoofdkantoor heeft.

De digitalisering haalt meer en meer de schotten die de verschillende partijen in het traditionele boekenvak nog scheiden naar beneden, zo maakt ook deze deal duidelijk. Amazon ontpopt zich met deze nieuwe activiteit meer en meer als een van de belangrijkste, zoniet de belangrijkste speler in het internationale boekenvak. Maar volgens Kirshbaum moeten de traditionele uitgevers geen schrik hebben. “Ons succes zal ook de rest van de uitgevers helpen,” zo beweert hij in The New York Times. Enkele onafhankelijke boekhandelaars hebben al aangekondigd dat ze geen enkel exemplaar van de uitgeverij in de winkel zullen halen.

 

    • Dirk Leyman / De Papieren Man