Waarom zijn operazangers vaak zo dik?

De achtjarige Oscar uit Bilthoven vraagt zich af waarom operazangers vaak zo dik zijn. Ook Evelien Duiker uit Groningen wil weten of het klopt dat grote stemmen een groot lichaam nodig hebben. En zo ja: „Volgen zij een speciaal dieet?”

„Het beeld van de dikke operazangeres is een hardnekkig cliché dat de opera achtervolgt”, antwoordt operadeskundige Willem Bruls. Dat komt volgens hem onder meer door stripfiguren als Bianca Castafiore in Kuifje. „Terwijl er genoeg dunne operazangers zijn die heel mooi kunnen zingen.”

Lieve Geuens is zo’n slanke operazangeres en geeft zangles aan het Conservatorium van Amsterdam: „Men dacht vroeger dat een fors lichaam een grotere klankkast zou hebben, maar dat is onzin want de inhoud van de longen groeit niet door veel te eten en vet resoneert ook helemaal niet.”

Een groot stemvolume bereik je volgens haar door de luchtdruk in je longen op te bouwen en je stem op de juiste manier te laten resoneren in de mond- en keelholte.

Toch moet een operazanger ook niet broodmager zijn. Willem Bruls: „Vooral dramatische sopranen en heldentenoren hebben bij zware stukken van bijvoorbeeld Verdi of Wagner een enorme fysieke kracht nodig.”

De succesvolle operazangers Eva Maria Westbroek ondervindt dat dagelijks. „Je moet zonder microfoon duizenden mensen kunnen bereiken, daar is veel kracht voor nodig.” Maar verder vindt de operadiva het een stomme vraag: „Het gaat om de zang, niet om hoeveel iemand weegt.” Als voorbeeld noemt ze de aanvankelijke dikke operazangeres Maria Callas die aan het einde van haar leven veel dunner was. „Ook toen zong zij nog prachtig.”

Als operazangers wel dik zijn, heeft dat meestal een praktische reden. Lieve Geuens: „Wij zangers eten liever niet voor een optreden omdat je met een volle maag je adem moeilijker kunt controleren.” Na het optreden belonen zij zichzelf vervolgens graag met een bourgondische maaltijd, wat zo laat op de avond slecht verteert.

Willem Bruls denkt bovendien dat dik zijn in de opera eerder wordt geaccepteerd dan bij toneel of film: „Opera is geen realistische kunst, dus ga je als kijker ook mee met een personage dat niet helemaal aan de schoonheidseisen voldoet.”

Adinda Akkermans

    • Adinda Akkermans