Stadsdeel twijfelt over tunnel voor fietsen onder Rijksmuseum

De kans is groot dat er toch geen fietsersonderdoorgang komt onder het Rijksmuseum. Dat blijkt uit de reactie van wethouder Joep Blaas (D66) van het stadsdeel Zuid, op de uitspraken die directeur Wim Pijbes van het Rijksmuseum vanmorgen deed in de Volkskrant.

Pijbes zegt dat hij de onderdoorgang van zijn museum in de toekomst wil gebruiken als locatie voor culturele evenementen. Dat betekent dat er geen ruimte zou zijn voor de fietsersdoorgang, die er was tot de verbouwing van het Rijksmuseum in 2003 begon. Bij wijze van voorproef stelt Pijbes de ruimte onder het museum volgend weekeinde tijdens de Uitmarkt open voor een boekenbeurs.

Stadsdeel Zuid was in het verleden voorstander van het openhouden van de onderdoorgang voor fietsers. Nu zegt Blaas, wethouder openbare ruimte: „De uitspraken van Pijbes zijn niet nieuw voor ons. Intern weten we van zijn ideeën en we zijn de discussie erover al aangegaan. Je voelt dat het verdwijnen van de fietsersonderdoorgang geen taboe meer is.” Pijbes  reageert: „Inderdaad merk ik een andere houding van de deelraad. Ik ben draagvlak aan het krijgen voor mijn standpunt dat de passage fietersvrij moet. Er zijn inmiddels nieuwe feiten en de deelraad luistert goed.”

Een van die nieuwe feiten is volgens Blaas een rapport van de TU Delft waaruit blijkt dat er een „conflictueuze toestand” ontstaat als straks de duizenden museumbezoekers met fietsers en brommers in dezelfde doorgang samenkomen. „Meer dan oorspronkelijk voorzien. Het geeft aan dat we er serieus naar moeten kijken, in overleg met de centrale stad.”

De grote voorstanders van de fietserstunnel, de Fietsersbond Amsterdam en het Comité Red de Onderdoorgang zijn niet voor commentaar bereikbaar. „Hun standpunt is mij wel bekend”, zegt Pijbes. „Zij doen alsof er niets is veranderd in de afgelopen tien jaar. Maar het gebouw doet zich anders voor dan we dachten, de architectonische beleving is anders met die ongelooflijk mooie hal. En de omgeving van het Museumplein is veranderd: je kunt helemaal niet midden over het plein fietsen, dan moet je toch weer afslaan. En het laatste nieuwe feit is dat wij culturele evenementen willen organiseren in de passage. Modeshows bijvoorbeeld.”

Volgens Pijbes is zijn plan in het belang van de hele samenleving en verdedigt de Fietsersbond Amsterdam een deelbelang. „We gaan een verbouwing van 370 miljoen toch niet ondergeschikt maken aan een overdekt fietspad?”