Hannes Minnaar is op zijn 26ste al klavierleeuw

Hannes Minnaar/ Van Baerle Trio. Gehoord: 16/8 Zeister Muziekdagen. Van Baerle Trio: 18/8 15 uur Compagnietheater Amsterdam. ****

Carte Blanche kreeg Hannes Minnaar, vorig jaar winnaar van de derde prijs op het Brusselse Koningin Elisabeth Concours, voor zijn concert tijdens de Zeister Muziekdagen. Het resulteerde in een prachtig geprogrammeerd optreden van hemzelf en van zijn Van Baerle Trio, met veel flair, elan en virtuoze bravoure. Op zijn 26ste is Hannes Minnaar al een ware klavierleeuw. Minnaar begon solo op een bijzonder klankrijke Fazioli-piano. De Prelude en fuga in a BWV 543 van Bach, een orgelstuk dat Franz Liszt bewerkte voor piano, klonk met veel retoriek en een perfecte opbouw. Mooi is bij Minnaar, ook organist, dat het orgelkarakter van Bach nooit ver weg was. Diens geest ontdekte Minnaar ook in de Sonate nr. 28, op. 101 van Beethoven en de Preludes nrs. 15 t/m 20 van Chopin. Beethoven klonk met een stralende lichtheid, etherisch, speels en verstild, eindigend in een indrukwekkende fuga. In Chopin etaleerde Minnaar met veel stijl en verbazingwekkende virtuositeit het grote, romantische gevoel. Minnaar vormt het succesvolle Van Baerle Trio met violiste Maria Milstein en cellist Gideon den Herder, net als hij gelauwerd afgestudeerd aan het Amsterdams Conservatorium. Het trio, morgen nog in het Amsterdamse Grachtenfestival, speelde twee stukken, gebaseerd op volksmuziek: het Pianotrio Sur des melodies populaires irlandaises (1925) van Frank Martin en het Pianotrio (1914) van Maurice Ravel; Martin speelde hij ingetogen, Ravel daarna uitbundig.

    • Kasper Jansen