Deze schade moet allemaal vergoed worden

Stel dat er ineens veel schadeclaims binnen komen?

Een autoverzekeraar moet voldoende buffers hebben.

Assen, ( Drente ) - 18-01-2006 Kettingbotsing met ongeveer 65 auto's op de A 28 bij Assen. Mist en gladheid werden als oorzaak gegeven. Foto: Sake Elzinga

Een paar minuten. Naam, adres, kenteken, aantal schadevrije jaren. En dan heb je bij drogisterij Kruidvat een heuse autoverzekering afgesloten. Een beetje gezinswagen en alle risico is verzekerd voor nog geen 70 euro per maand.

Of deze premie te laag is?

Dat wil toezichthouder De Nederlandsche Bank niet zeggen. Maar DNB liet gisteren wel weten dat de premies voor autoverzekeringen in het algemeen te laag zijn. Het afgelopen half jaar deed DNB onderzoek naar 28 verzekeraars die autoverzekeringen aanbieden. Van de onderzochte verzekeraars brengen er 12 structureel een te lage premie in rekening. Slechts 2 van deze verzekeraars hebben een goede voorziening voor dit probleem getroffen. Dat blijkt uit de resultaten die de toezichthouder gisteren bekend heeft gemaakt.

DNB kan de verzekeraars niet verplichten om een hogere premie te berekenen. Maar een te lage premie kan wel beteken dat de solvabiliteit van de verzekeraar in gevaar komt. Stel dat er ineens veel schadeclaims binnen komen? Kan zo’n verzekeraar dat aan? Daar gaat DNB wel over. En dus heeft DNB een aantal verzekeraars gemaand om hun buffers te vergroten zodat ze bij financiële tegenvallers niet om vallen.

Maar veel verzekeraars konden de afgelopen jaren niet anders dan de premies verlagen om de strijd met concurrenten niet te verliezen. Er kwamen steeds meer aanbieders bij die alleen nog maar op internet hun diensten aanboden en daardoor veel minder kosten hadden. De verzekeraars hoopten een premie die de kosten niet dekte te compenseren met opbrengsten elders. Uit gegevens van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat tussen 2006 en 2010 de gemiddelde WA-premie voor een autoverzekering met 17 procent daalde van 311 euro in 2006 tot 257 euro in 2010. Een all risk-verzekering daalde in die periode met 9 procent naar gemiddeld 490 euro per jaar.

Aanleiding voor het onderzoek van DNB was dat een aantal autoverzekeraars 2010 opnieuw met verlies hadden afgesloten. Vorig jaar december waarschuwde DNB ook al dat sommige verzekeraars zulke lage premies in rekening brengen dat de kosten daarmee nooit gedekt kunnen worden. Dat was na het faillissement van autoverzekeraar Ineas.

Deze prijsvechter bood via internet verzekeringen aan tegen zeer lage premies. Maar het bedrijf raakte daardoor precies in de problemen waarvoor DNB nu weer waarschuwt. Ineas voldeed niet aan de solvabiliteitseisen van toezichthouder DNB waarna in juni vorig jaar eerst de noodregeling van toepassing werd verklaard. Vier maanden later werd het bedrijf failliet verklaard.

Gevolgen? Bij het failliete Ineas staan nog bijna 12.000 schadedossiers open. Daarvan is bij circa 5.500 de schade wel vastgesteld, maar die moeten de consumenten nu claimen bij de curator. Van ongeveer 6.600 dossiers moet nog worden vastgesteld of er recht is op schadevergoeding. Maar ook die vallen onder het faillissement. Ruim 70.000 verzekerden hebben nog een vordering vanwege betaalde premies bij het failliete Ineas.

Volgens Edmond Hilhorst van vergelijkingssite Independer.nl moeten de premies stijgen. „Er moeten tientallen procenten bij om rendabel te zijn.” Hij zegt dat verschillende verzekeraars, zoals Ditzo en OHRA, recent premieverhogingen hebben aangekondigd. Al tijden zou duidelijk zijn dat de branche onder druk staat. „De premies bleven maar dalen terwijl de kosten stegen. Er werd steeds meer aan marketing uitgegeven en de kosten voor reparaties stegen de afgelopen tijd.”

Voor de consument blijft een probleem bestaan. Hilhorst: „DNB heeft nu wel een waarschuwing gegeven, maar de consument weet niet om wie het gaat. Die wil gewoon weten of hij goed zit.” Een verzekering bij Kruidvat? Die blijkt uiteindelijk onder verzekeraar Aegon te vallen. Maar dat zegt volgens Hilhorst niets. „Ook grote namen kunnen in de problemen raken.”

    • Tom Kreling