De sauvignon van AC/DC knalt van de kruisbessen

De vier wijnen van AC/DC. Foto AFP Four bottles of wine bearing the AC/DC name are displayed as Australian heavy metal band AC/DC hooks up with local winery Warburn Estate for a national release of 'AC/DC The Wine', in Melbourne on August 16, 2011. Available from August 18, 2011 and sourced from wine regions in the Barossa and Coonawarra, varieties include Back in Black Shiraz, Highway to Hell Cabernet Sauvignon and You Shook Me All Night Long Moscato. AFP PHOTO/William WEST AFP

Als mensen geen cd’s meer kopen, moet je als band op een andere manier je geld verdienen. De Australische hardrockers van AC/DC lanceerden daarom deze week hun eigen wijncollectie. In samenwerking met het wijnhuis Warburn uit New South Wales presenteerden ze vier wijnen, alle genoemd naar bekende hits van de band.

AC/DC-fans kunnen kiezen uit de Back In Black Shiraz, de You Shook Me All Night Long Moscato, de Highway To Hell Cabernet Sauvignon en de Hells Bells Sauvignon Blanc. Een doos van zes flessen kost 90 Australische dollar (65 euro).

Volgens een proefrapport op de website van een Australische slijter heeft de sauvignon blanc een „heerlijke geur, met vleugjes kruisbes en pittige citroen”. De shiraz „knalt van de kruiden en donkere bessen”.

Angus Young, de gezichtsbepalende gitarist van AC/DC die op alle etiketten staat afgedrukt, drinkt zelf overigens geen druppel alcohol. Hij drinkt op toernee vooral koffie en chocolademelk. Dit in tegenstelling tot Bon Scott, de eerste zanger van de band, die in 1980 na een avond zuipen stikte in zijn braaksel.

Het merk AC/DC was vorige week al verrijkt met de lancering van een eigen versie van het bordspel Monopoly. Ook de heavymetalband Metallica, bekend van nummers als ‘Seek and Destroy’ en ‘Creeping Death’, presenteerde deze zomer zijn eigen custom made Monopolyspel, na eerder al een kledinglijn met babyrompers te hebben gelanceerd.