‘Afluisteren door News of the World had goedkeuring leiding krant’

James Murdoch, directeur van de internationale tak van News Corp, zal waarschijnlijk opnieuw vragen moeten beantwoorden over het afluisterschandaal.

Het afluisteren van telefoons door medewerkers van de ter ziele gegane Britse schandaalkrant News of the World werd uitgebreid besproken en had de goedkeuring van hooggeplaatste medewerkers. Dat blijkt uit een brief van NotW-verslaggever Clive Goodman, die in handen is gekomen van de Britse krant The Guardian. Dit meldt persbureau AP.

Volgens The Guardian wordt in de brief, die vier jaar geleden werd geschreven door Goodman, beweerd dat het afluisteren geschiedde ‘met de volledige steun en wetenschap’ van de leiding van de krant. Goodman werd ontslagen, veroordeeld en kreeg een celstraf voor zijn rol in het afluisterschandaal. In de brief, die is gericht aan het hoofd personeelszaken Daniel Cloke, beweert hij dat hij nooit ontslagen had moeten worden, omdat hij handelde met steun van zijn leidinggevenden. De bewering in de brief is vernietigend, omdat NotW en eigenaar News Corp. lange tijd hebben volgehouden dat alleen Goodman zich bezondigde aan het afluisteren van voicemails.

Goodman schrijft in zijn brief tevens dat andere medewerkers van NotW zich ook schuldig hebben gemaakt aan het afluisteren. “Deze praktijk werd uitgebreid besproken in de dagelijkse redactievergadering, totdat expliciete verwijzingen ernaar werden verboden door de hoofdredacteur”, aldus Goodman.

De brief waar de The Guardian de hand op heeft weten te leggen maakt deel uit van een reeks documenten die binnenkort wordt vrijgegeven door de Lagerhuiscommissie voor cultuur, media en sport.

Eerder dinsdag verklaarde diezelfde Lagerhuiscommissie dat James Murdoch, directeur van de internationale tak van News Corp., waarschijnlijk opnieuw wordt opgeroepen om meer vragen te beantwoorden over het afluisterschandaal. Murdoch verklaarde vorige maand dat hij zich niet bewust was van het wijdverbreide afluisterschandaal bij News of the World. Zijn getuigenis werd in twijfel getrokken door voormalig redacteur van NotW Colin Myler en voormalig bedrijfsjurist Tom Crone.

Leden van de Lagerhuiscommissie voor cultuur, media en sport zeiden niet in staat te zijn de tegenstrijdigheden in deze verklaringen op te helderen. Voorzitter John Whittingdale zei dan ook dat zijn commissie ‘mogelijk meer vragen wenst te stellen aan James Murdoch’. Volgens Tom Watson, lid van de commissie, worden ook Myler en Crone nogmaals gehoord. “De vraag is of James Murdoch zelf de commissie heeft misleid. We zijn daar nog niet helemaal uit”, aldus Watson.

Er zijn geen plannen om Rupert Murdoch, de vader van James en eigenaar van News Corp., opnieuw op te roepen.