Vodafone zet stap naar televisiemarkt

Vodafone begeeft zich op een markt waar Ziggo (3 mln abonnees), UPC (1,9) en KPN (1,3) de dienst uitmaken. Foto Reuters / Laszlo Balogh

Vodafone gaat in Nederland televisie aanbieden. Het Britse telecombedrijf gaat de concurrentie met UPC, Ziggo en KPN aan omdat de grenzen tussen mobiel internet, vast internet en televisie in toenemende mate vervagen. Dit meldt met Financieele Dagblad.

Vodafone gaat gebruikmaken van de netwerken van glasvezelaanbieder Reggefiber en KPN. Volgens het FD wordt eerst in negen gemeenten begonnen met het aanbieden van tv-zenders. In oktober worden hier ruim 750.000 huishoudens die zijn aangesloten op het netwerk van Reggefiber aan toegevoegd.

Volgens Vodafone is de markt klaar voor een nieuwe speler op de televisiemarkt, die gedomineerd wordt door UPC en Ziggo. KPN is de derde grootste aanbieder. Vodafone hoopt zich te onderscheiden door goede service en de markt te benaderen vanuit zijn ‘mobiele expertise’.

Vodafone ziet het voor zich dat een klant binnenkort met een iPad thuis tv kijkt en de tablet vervolgens meeneemt om onderweg verder te kijken. Een marketingoffensief hoeven de televisiekijkers van Vodafone niet te verwachten; het bedrijf hoopt de investeringen laag te kunnen houden.

    • Jules Seegers