Openbaar vervoer: minder bussen en duurdere kaartjes

Het Stationsplein in Amsterdam tijdens de staking van de GVB in juni. Foto NRC Handelsblad / Maurice Boyer

Reizen met het openbaar vervoer in de grote steden wordt mogelijk zo’n 15 tot 20 procent duurder. Dat blijkt uit een doorrekening van het bezuinigingsbeleid van minister Schultz van Haegen, meldt de NOS. Daarnaast verdwijnen mogelijk de helft van alle buslijnen in de grote steden.

Uit een rapport van Price Waterhouse Coopers blijkt dat de aanbesteding van het openbaar vervoer in de steden maar een fractie oplevert van wat eerder werd gedacht. Namelijk 20 miljoen euro, terwijl er 120 miljoen euro bezuinigd moet worden op het openbaar vervoer in de grote steden.

De exploitatie van buslijnen is relatief duur ten opzichte van tram- en metrolijnen, dus het schrappen daarvan levert het meeste op. In Rotterdam verdwijnen daardoor 30 van de 45 buslijnen en worden ook sommige tramlijnen ingekort. Amsterdam moet 19 van de 44 buslijnen schrappen. In de hoofdstad zullen 3 van de 16 tramlijnen verdwijnen. Ook moeten er enkele buslijnen worden ingekort. In Den Haag betekenen de plannen dat er 4 van de 9 buslijnen verdwijnen. Enkele andere lijnen moeten worden ingekort. Of alle 12 tramlijnen kunnen blijven bestaan is nog niet bekend.

De plannen van Schultz van Haegen zijn zwaar bekritiseerd door de openbaar vervoersbedrijven. De afgelopen maanden is er in de grote steden regelmatig gestaakt.

    • Lex Boon