Apple en Google ook met HTML5 de sterksten

Smartphones die draaien op besturingssoftware van Apple en Google maken gebruik van honderdduizenden zeer gespecialiseerde webprogramma’s. Daardoor hebben de twee firma's een groot deel van het duurdere segment van de markt voor mobiele telefoons naar zich toe weten te trekken. Maar een nieuwe webstandaard, HTML5, rukt op, niet in de laatste plaats omdat de grootste voorvechters beweren dat hij een einde zal maken aan deze dominantie.

In het algemeen zijn webbrowsers op mobiele telefoons niet ideaal gebleken. Alleen programma’s die rechtstreeks op gadgets zijn geïnstalleerd weten volledig te profiteren van de adresboeken op mobieltjes of de plaatsbepaling van een gebruiker. Deze applicaties (kortweg ‘apps’) zijn dus aangeslagen en hebben ze zowel gebruikers als ontwikkelaars naar de besturingssystemen van de iPhone en Google’s Android toe getrokken.

Maar de consument wil makkelijk van telefoon kunnen wisselen. En ontwikkelaars vinden het niet fijn om meerdere versies van dezelfde programma’s te maken, zodat ze op concurrerende toestellen kunnen draaien. ‘Content providers’ (zoals kranten en tijdschriften) zijn ook niet blij met het feit dat de online-winkels voor apps doorgaans een percentage van hun inkomsten afromen. En websites als Facebook willen niet dat Apple of Google optreden als poortwachters.

Juist daar ligt een rol voor HTML5. Er wordt nog gesleuteld aan de jongste versie van deze ‘taal’ voor het presenteren van inhoud op het web, maar er wordt wel steeds meer duidelijk. HTML5 zal de concurrentie vergroten doordat browsers straks dingen kunnen die nu alleen apps nog goed kunnen, zoals het aanbieden van plaatsbepaalde diensten. En ontwikkelaars maken wel graag één programma dat op veel apparaten kan draaien. Daarom zullen in 2016, naar verwachting, zo’n 2,1 miljard mobiele toestellen HTML5-browsers hebben, aldus onderzoeksbureau ABI Research.

Maar betekent dit ook het begin van een omwenteling in de wereld van de technologie in, zoals Roger McNamee, partner in durfkapitaalfirma Elevation Partners, onlangs heeft voorspeld? Niet echt. Voor sommige functies, zoals het spelen van games, blijven apps altijd beter geschikt dan browsers. Bovendien zien Apple en Google, beiden onderdeel van het HTML5-consortium, vermoedelijk voordelen in het aanprijzen van de nieuwe standaard.

De heersende smartphone-baronnen zullen gebruikers misschien minder aan zich kunnen binden. Maar op termijn hebben ook zij baat bij de snelst mogelijke introductie van de nieuwe generatie mobiele apparaten. Dat zou zich moeten vertalen in een hogere omzet voor Apple en een grotere advertentieverkoop voor Google. En tegen de tijd dat de standaard over een jaar of vijf echt aanslaat, hebben deze twee markt waarschijnlijk sowieso al in hun zak.

Robert Cyran

Vertaling Menno Grootveld

    • Robert Cyran