Vrijen bij het zwembad

scene uit de film La Piscine (1969) FOTO: Filmmuseum Romy Schneider Alain Delon

La piscine (Jacques Deray, 1969) Canvas, 23.00 – 01.00 uur

Romy Schneider en Alain Delon spelen de hoofdrollen in deze broeierige thriller die vrijwel helemaal is gesitueerd rond een zwembad bij een villa in de buurt van St. Tropez. De hitte van de zomerse Côte d’Azur wordt zeer voelbaar gemaakt. De camera draait langzaam om de halfnaakte lichamen van Schneider en Delon. Ze plagen elkaar. Vrijen aan de rand van het zwembad. Delon doet dat bijna agressief. Een agressiviteit die later in een duisterder licht komt te staan. De waterdruppels glijden traag van hun perfecte lichamen. Dit is uiterst sensuele cinema, waar François Ozon ongetwijfeld goed naar gekeken heeft toen hij Swimming Pool (2002) maakte.

Het hoofd van de toeschouwer raakt even verhit als dat van de twee geliefden. Ze achtervolgen elkaar door de struiken. Kussen weer vol overgave. Waarna Delon een twijgje ontdoet van wat blaadjes, Schneiders bikinibandje losmaakt en haar rug eerst kietelt met het takje. Dan slaat hij haar. Steeds harder. Ze zijgt vol genot ineen.

Als Harry (Maurice Ronet) opduikt in het zomerhuis, komt oud zeer naar boven. Jaloezie, afgunst; de nare kantjes van menselijke emoties. Harry was bevriend met Delon en had eerder een relatie met Schneider – een verhouding waar Delon het fijne niet van weet. Voer voor zijn toch al achterdochtige geest. De dochter van Harry (een jonge Jane Birkin) speelt een cruciale, Lolita-achtige rol in de steeds hoger oplopende gevoelens.

In het laatste half uur toont Schneider zich een uitstekende actrice als uit haar lichaamstaal en ogen stilaan duidelijk wordt dat zij zich realiseert wat er op een fatale nacht gebeurd is.

André Waardenburg