No-non sense tas

Ontwerpster Susan Bijl komt na haar beroemde New Shoppingbag met leren tassen.

Ik heb nooit tassenontwerpster willen worden”, zegt Susan Bijl, de bedenkster van de succesvolste Nederlandse tas ooit: de New Shoppingbag.

In 2001 bedacht Bijl (35) de nylon boodschappen tas, herkenbaar aan een brede schuine streep in een felle kleur, puur voor eigen gebruik. Al snel plaatsten vrienden en kennissen bestellingen, maar na een paar honderd exemplaren vielen de orders vanachter haar naaimachine niet meer bij te benen en liet ze een fikse lading in China produceren. Toevallig werden plastic tasjes op dat moment net afgeschaft in Japan, en zo werd Japan opeens Bijls grootste afzetmarkt. Nu, tien jaar later, zijn er wereldwijd ruim 100.000 exemplaren verkocht en bestaan er zo’n 150 kleurvariaties. Ze kan al zeven jaar leven van de opbrengsten van die ene tas.

Vier jaar geleden kreeg ze zoveel verzoeken om een leren versie van The New Shoppingbag te maken, dat ze Maria Jobse (35) inschakelde. „Maria is een technisch wonder”, zegt ze. „Ikzelf ben niet zo precies.” Jobse studeerde mode aan de Rotterdamse Modeacademie Marja van Riel. Ook Bijl volgde ooit drie maanden een modeopleiding, voordat ze overstapte op audiovisuele vormgeving. Hun gezamenlijke atelier bevindt zich in een lokaal van een voormalig schoolgebouw in Rotterdam.

De eerste leren versie van de New Shoppingbag was geen daverend succes. Jobse: „De afwerking was niet goed. En het leer dat we wilden gebruiken was opeens niet meer te krijgen.” Daarnaast had Bijl haar twijfels over de leren Shoppingbag. „Ik dacht: dat ding klopt zoals-ie nu is. Ik had zin om andere producten te ontwikkelen.” Wel kwamen Bijl en Jobse erachter dat het samenwerken behoorlijk goed beviel.

Ze lieten de tas links liggen en ontwierpen een collectie truien en jurken van ecologische stoffen. Maar die brachten ze nooit op de markt. In 2010 begonnen ze toch aan een testserie leren tassen, die ze kleinschalig verkochten. „En die werden leuk gevonden.”

Hun eerste officiële collectie ligt vanaf eind augustus in de winkel. Het contrast met de nylon tassen is groot: alle tassen zijn van leer gemaakt en de collectie is een stuk modieuzer. De leren Shoppingbag is inmiddels naar wens afgewerkt, maar het hoogtepunt van de collectie is de zogeheten Supershopper, een schoudertas van één meter breed en 1,25 meter hoog.

Daarnaast ontwierpen ze simpele schoudertassen en kleinere handtasjes, uitgevoerd in verschillende leersoorten waaronder goudkleurig nepleer met krokodillen- print. „Onze agente en winkeliers moesten wel even slikken toen ze dat goud zagen”, zegt Jobse. „Maar wij vonden het grappig, juist omdat het zó over de top is.”

Supershopper

De eerste New Shoppingbag kostte afhankelijk van de grootte 17,50 of 22,50 euro. De nieuwe leren versie kost 267,75 euro. Het duurste model uit de nieuwe collectie, de Supershopper in gevlochten leer, is nog duurder: 592,65 euro. „Het wordt afwachten hoe onze klanten daarop reageren”, zegt Bijl. „Maar we krijgen nu al mails van jonge meiden die aan het sparen zijn voor een leren shopper.”

Ondanks de vele veranderingen noemt Bijl de tassen toch „typisch Susan Bijl”. „De vormen zijn helder en strak.” Jobse: „De tassen zijn net zo no-nonsense en praktisch als de New Shoppingbag. We hebben bijvoorbeeld een sleutelhanger ontworpen die je aan het hengsel van je tas kunt bevestigen, omdat je je sleutels makkelijk kwijtraakt in die grote Supershopper.” Een idee van Bijls man, Vincent van Duin, die alle tassen uittest.

Samen met hem produceert Bijl nog steeds de New Shoppingbag, los van de samenwerking met Jobse. Bijl: „Ik kom er hier in Rotterdam nog elke dag wel één of twee tegen.” Momenteel zijn ze bezig om een productenlijn te ontwikkelen. „Laatst kregen we opeens complimenten over iPhone-hoesjes met daarop ‘onze’ streep, maar die zijn gemaakt door een Amerikaans bedrijf. Zo bestaan er ook al agendaatjes en regenponcho’s, dus het wordt tijd dat we zelf ook iets op de markt brengen.”

De nieuwe collectie ligt straks bij achttien Nederlandse winkels, waaronder Wendela van Dijk in Rotterdam en Zolamanola in Utrecht. De tassen zullen ook worden verkocht in onder anderen Italië, Duitsland, België en Japan. Sinds de crisis is Japan niet meer de grootste afzetmarkt. „Maar de nieuwe collectie slaat erg goed aan in Hongkong,” zegt Bijl. De leren tassen zijn aangekocht door Joyce, één van de chicste warenhuizen in Hongkong. „Het is onze mooiste winkel”, zegt Jobse. „We hangen daar naast Chanel-tassen.” Vlak voor de Kerst hing Joyce alvast tien modellen uit de testserie in de winkel. Dat beloofde veel goeds. Jobse: „Ze waren in één dag uitverkocht.”

Zie voor meer informatie susanbijl.nl