Buitenland dingt mee naar hsl

Verschillende buitenlandse partijen hebben interesse voor de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens. Ingewijden bevestigen dat behalve Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, ook het Engelse Virgin Trains, de Belgische NMBS en de Franse SNCF meedingen naar de concessie van de hsl-zuid.

Nu beschikt NS over de concessie, maar het dochterbedrijf van NS dat de lijn exploiteert, de High Speed Alliance (HSA) verkeert in grote financiële problemen. Minister Schultz (Infrastructuur, VVD) onderhandelt momenteel met NS over een oplossing en hoopt de Tweede Kamer na de zomer in te lichten.

Virgin-directeur Phil Pacey vindt dat de hsl „niet goed gemanaged is” door NS. Hij zegt „beter werk te kunnen leveren” en gaf daarom onlangs een presentatie op het ministerie. Volgens Pacey waren de ambtenaren enthousiast, maar hij zegt niets meer van hen vernomen te hebben.

De buitenlandse partijen bekritiseren het voornemen van het kabinet om de concessie weer aan NS te gunnen. Daarmee zou de privatisering van het spoor in feite teruggedraaid worden.

Katern Economie: pagina 4-5

    • Huib Modderkolk
    • Steven Derix