Buitenland dingt mee naar hogesnelheidslijn

Het Britse Virgin Trains is één van de vervoerders die aast op het hsl-traject van Amsterdam naar Breda. NS probeert ondertussen ruim een tiende van de Britse spoormarkt te veroveren. Foto NRC Handelsblad

Verschillende buitenlandse partijen hebben interesse in de Nederlandse hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens. Ingewijden bevestigen dat behalve Arriva, onderdeel van Deutsche Bahn, ook het Engelse Virgin Trains, de Belgische NMBS en de Franse SNCF meedingen naar de concessie van de hsl-zuid.

Nu beschikt NS over de concessie, maar het dochterbedrijf van NS dat de lijn exploiteert, de High Speed Alliance (HSA) verkeert in grote financiële problemen. Minister Schultz (Infrastructuur, VVD) onderhandelt momenteel met NS over een oplossing en hoopt de Tweede Kamer na de zomer in te lichten.

Directeur Phil Pacey van Virgin Trains vindt dat de hsl “niet goed gemanaged is” door NS. Hij zegt “beter werk te kunnen leveren” en gaf daarom onlangs een presentatie op het ministerie van Infrastructuur. Volgens Pacey waren de ambtenaren enthousiast, maar hij zegt niets meer van ze vernomen te hebben.

De buitenlandse partijen bekritiseren het voornemen van het kabinet om de concessie, in 2001 aan NS gegeven na een openbare aanbesteding, weer aan NS te gunnen. Daarmee zou de privatisering van het Nederlandse spoor in feite teruggedraaid worden. Arriva dreigde eerder met juridische stappen als dat zou gebeuren.

NS zelf is ondertussen succesvol in het buitenland. Via dochtermaatschappij Abellio dingt NS in Groot-Brittannië mee naar twee concessies, onder andere voor het vervoer tussen Londen en Manchester. Als NS de concessie binnensleept, bezit het in één klap meer dan 10 procent van de Britse spoormarkt.

Lees het hele artikel in NRC Weekend of in de digitale editie