TMG weet adverteerder nog niet te lokken

Analisten zien De Telegraaf Media Groep als los zand. Een nieuwe strategie moet daar een eind aan maken. Maar op zijn vroegst pas eind dit jaar.

Sombere geluiden vanochtend bij de Telegraaf Media Groep. TMG houdt rekening met een grotere daling van de marge dan de Amsterdamse uitgever eerder dit jaar had voorspeld. De advertentiemarkt is „grillig en wispelturig”, zei bestuursvoorzitter Herman van Campenhout vanochtend. En dat wordt alleen maar erger door de crisis op de financiële markten.

Beleggers moeten voorlopig nog gissen hoe TMG de problemen op met name de advertentiemarkt te lijf wil gaan. Van Campenhout ontvouwde vanochtend een strategie met zes pijlers, die onder meer het verwijt moeten wegnemen dat de activiteiten van TMG als los zand aan elkaar hangen. Maar een aanscherping van het beleid, zoals eerder beloofd, volgt pas eind dit jaar, begin volgend jaar. Ondanks de schuldencrisis in Europa en de VS maakt TMG niet meer haast. Het concern heeft de hulp ingeroepen van consultancykantoor Bain & Co.

De Amsterdamse krantenuitgever – tevens eigenaar van Hyves, Sky Radio en Keesing puzzels – haalde in het eerste half jaar van 2011 een omzet van 284 miljoen euro, 2,4 procent minder dan een jaar eerder. De winst daalde van 15 miljoen in het eerste half jaar van 2010 naar 13,2 miljoen in 2011.

De omzetdaling is vooral het gevolg van lagere advertentie-inkomsten bij de landelijke kranten De Telegraaf en Spits. De regionale kranten van TMG, waaronder het Noordhollands Dagblad, deden het naar verhouding iets beter dan titels van onder meer Wegener. De samenwerking met Wegener en NDC op het gebied van de bezorging verloopt succesvol, aldus TMG.

Ook bij de Sky Radio Group (Sky Radio, Radio Veronica en Classic FM) daalden de reclame-inkomsten, namelijk 10 procent tot 17,1 miljoen euro. TMG is dit jaar minder geld kwijt aan de FM-frequenties van de zenders. Die stonden voor 11,2 miljoen in de boeken, maar door de nieuwe frequentieverdeling van het ministerie van Economische Zaken dalen die kosten naar 7,5 miljoen euro. TMG is het niet eens met de waardering van de frequentie van Veronica. Een rechtszaak loopt nog.

De omzetdaling zou nog groter zijn geweest zonder Hyves. TMG nam het grootste sociale netwerk van Nederland in november over. Dankzij Hyves en e-commerce op de krantensites stegen de internetinkomsten met ruim 53 procent naar 34 miljoen euro. TMG bereikt met zijn sites maandelijks 8,8 miljoen bezoekers, 64 procent van alle Nederlanders. Het beleid van Hyves, dat een losstaand onderdeel blijft binnen het Telegraaf-concern, verandert: de tijd die mensen op het netwerk doorbrengen moet omhoog en niet langer het aantal leden.

Een „zeer forse groei” boekte TMG bij de videoactiviteiten. TMG-dochters als Pilarczyk Mediagroep en Video Media maken filmpjes voor de eigen sites en voor derden. Dat blijft echter in omzet en winst een bescheiden bedrijfsonderdeel. Meer geld verdient TMG met zijn belang van 6 procent in het Duitse tv-concern ProSiebenSat.1. Het resultaat over 2011 zal positief worden beïnvloed door de verkoop van de Vlaamse en Nederlandse tv-zenders van ProSieben (SBS).

De slechte marktomstandigheden zouden nieuwe personele gevolgen kunnen hebben, stelde Van Campenhout. Meer duidelijkheid kon hij daar nog niet over geven.