Rode zool is er voor iedereen

Foto: Peter Lippmann voor Christian Louboutins lookbook 2011 “Les Promises De L’hiver” Er wordt gezaagd aan de poten van het stiletto-imperium van Christian Louboutin. Afgelopen woensdag verloor hij in New York een rechtszaak tegen Yves Saint Laurent. Louboutin eiste dat YSL een aantal schoenen met rode zolen uit de verkoop haalt, omdat rode zolen zijn

Foto: Peter Lippmann voor Christian Louboutins lookbook 2011 “Les Promises De L’hiver”

Er wordt gezaagd aan de poten van het stiletto-imperium van Christian Louboutin. Afgelopen woensdag verloor hij in New York een rechtszaak tegen Yves Saint Laurent.

Louboutin eiste dat YSL een aantal schoenen met rode zolen uit de verkoop haalt, omdat rode zolen zijn handelsmerk zijn. Volgens de rechter kan Christian Louboutin onvoldoende aantonen dat zijn rode zool handelsmerkbescherming verdient. Hij stelde: “In de mode-industrie speelt kleur een versierende en esthetische rol die essentieel is voor een gezonde concurrentie.”

De verloren rechtzaak maakt de weg vrij voor andere merken. En dat is wrang, een poos geleden opende Louboutin de site http://stopfake.christianlouboutin.com met adressen van websites die valse Louboutins verkopen, foto’s van neppers en een video waarop honderden paren valse Louboutins worden vernietigd.

Louboutin’s advocaat, Harley Lewin, vertelde Agence France-Presse: “We zijn diep teleurgesteld in de beslissing van de rechter. We onderzoeken nu alle mogelijkheden.” Een definitieve uitspraak volgt volgende week.

Christian Louboutin zit twintig jaar in het schoenenvak en werkt met een hele trits topdesigners waaronder Lanvin en Chloé. Zonder publiciteitscampagnes veroverde hij de afgelopen tien jaar in rap tempo de wereld met duizelingwekkende hoge pumps, feilloos herkenbaar aan de scharlaken rode zolen. Een simpele Louboutin begint bij vierhonderd euro en dat bedrag kan oplopen tot ruim drieduizend euro voor een met kristallen bezaaide pump. Louboutins schoenenpassie begint als hij een boek in handen krijgt met werk van Rogier Vivier, de schoenontwerper voor Christian Dior in de jaren vijftig en de uitvinder van de stilettohak. Vivier leert zijn gedreven collega dat de belangrijkste delen van een schoen de hiel en de body zijn: ‘Het is als een goede botstructuur. Als je die goed doet is de rest make-up.’ De wijze les werpt vruchten af. Op zijn twintigste werkt de Parijzenaar voor Chanel en Yves Saint Laurent, maar het ontwerpen van schoenen voor andere labels is niet zijn roeping. In 1992 opent hij in de Parijse winkelpassage Vero-Dodat zijn eigen zaak. Het geluk is met hem als een van zijn eerste klanten, Caroline van Monaco, toevallig in het bijzijn van een invloedrijke modejournaliste een paar pumps met rode zolen koopt.

Tegenwoordig trippelt een hele roedel wereldsterren op Louboutins beenverlengde stiletto’s. Actrice Sarah Jessica Parker wisselt als Carrie Bradshaw in de tv-serie Sex and the City de schoenen van Manolo Blahnik af met Louboutins. Ook verslaafd aan Louboutin zijn Angelina Jolie, Nicole Kidman en Victoria Beckham.