Media willen minder controle in Brits voetbal

Wie bepaalt wie, hoe, waar en wanneer wordt bericht over het Engelse betaald voetbal? De media hebben genoeg van het dwangbuis waarin de clubs hen willen persen. Morgen begint de competitie.

In Engeland dreigt de start van het nieuwe voetbalseizoen dit weekend in mineur te verlopen. Er zijn niet alleen rellen in de grote steden, er is ook ruzie tussen media en diverse voetbalcompetities die de verslaggeving over het voetbal in de weg dreigt te zitten.

Volgens de gezamenlijke persagentschappen zijn de gesprekken om tot een nieuwe overeenkomst te komen afgeketst. De voetbalcompetities spreken dit tegen. Door de impasse komt de verslaggeving over het Engelse voetbal in het geding. Morgen is de eerste speeldag in de hoogste afdeling van het Engelse voetbal, de Premier Division.

De gesprekken tussen voetbalwereld en media verlopen al enkele maanden in een gespannen sfeer. Daarbij staan de News Media Coalition, een internationale organisatie die de belangen van persagentschappen behartigt, en de voetbalorganisaties Premier League en Football League, die de divisies van het Engelse profvoetbal beheren, tegenover elkaar. Voornaamste struikelblok in de onderhandelingen zijn de auteursrechten van verslaggevers, fotografen en persagentschappen.

De mediacoalitie was erop uit de bestaande overeenkomst, die dateert uit 2003, te herzien. Volgens de coalitie zouden de voetbalorganisaties erop uit zijn hun controle op de berichtgeving te vergroten. Ook zouden ze eisen dat mediagebruikers betalen voor verslaggeving.

De Engelse voetbalbonden hebben voorgesteld de geldende afspraken tijdelijk te verlengen. Dat zint de media niet. „De voetbalorganisaties zijn er gewoon op uit de voorwaarden van vorig jaar op te blijven leggen”, verklaart de mediacoalitie in een persbericht.

De media willen af van clausules die de hoeveelheid informatie en het tijdstip en de regio van verspreiding beperken. In tijden van Twitter en weblogs hebben consumenten gemakkelijk toegang tot informatie, argumenteren de media. Lezers buiten het Verenigd Koninkrijk extra laten betalen voor wedstrijdverslagen zou volgens de media belachelijk zijn.

Volgens de belangenvereniging zouden de voetbalorganisaties de media onder tijdsdruk willen doen zwichten voor hun voorwaarden. De voetbalbonden zelf spreken dat tegen. Volgens hen hebben ze de onderhandelingen niet opgeblazen. Ze noemen de woorden van de mediacoalitie „onderhandelingstechniek”.

De discussie duurt al enkele jaren en heeft in het verleden ook voor veel onrust gezorgd. Zo besloot de Engelse tweedeklasser Southampton vorig jaar geen persfotografen bij thuiswedstrijden toe te laten, omdat de club alleen beelden van de eigen fotografen wilde verspreiden.

De Britse kranten reageerden op humoristisch wijze. The Sun maakte een kritisch verslag van de eerste wedstrijd van Southampton, met de kop ‘Tegenstander 0, Plymouth 1’. De Plymouth Herald illustreerde de wedstrijd met cartoons.

In 2008 boycotten de internationale persagentschappen Reuters, AP en AFP de verslaggeving van cricketwedstrijden om vergelijkbare redenen.

    • Jeroen Zuellaert