... maar ook het hipst

Hoe luxe de positie waarin het bedrijf nu verkeert ook is, Apple begeeft zich nu op onbekend terrein: dat van ‘massaal individualisme’.

De nadruk op het individu heeft Apple groot gemaakt. Het technologiebedrijf had het bij de introductie van nieuwe apparaten over ‘iThink, therefore iMac’ (bij de iMac-computer), ‘1.000 songs in your pocket’ (de iPod) en ‘the internet in your pocket’ (iPhone). Computers zijn „fietsen voor ons brein”, zei Apple-topman Steve Jobs ooit. Een telefoon, een tablet, een computer: het zijn allemaal uitvindingen die ons brein versnellen en onze gedachten vooruithelpen. Die ons leven beter maken dus.

Maar hoe is deze filosofie houdbaar als een bedrijf producten maakt voor de massa? Een groot bedrijf is „minder charmant” voor het individu, zegt marketingonderzoeker Bas Hillebrand van de Radboud Universiteit Nijmegen. „Een groot bedrijf komt bedreigend over. Een monopolist verblindt de consument voor alternatieven. Daar keren we ons tegen.”

Bij Apple is daar vooralsnog weinig van te merken. De Apple-fans blijven kopen. Maar er wordt ook gemord: Apple zou zijn positie te hard verdedigen. En het zou de patenten, die bedoeld zijn om innovatie te beschermen, gebruiken om concurrenten uit te schakelen.