Het wiet-imago van Amsterdam is goud waard

Stefan Diender van het Amsterdams Toerisme & Congres Bureau is bang dat het imago van Amsterdam verslechtert door wietrokende toeristen (NRC Handelsblad, 10 augustus). Wie heeft hij daarbij eigenlijk voor ogen? Als hij denkt aan de Engelse jongeren die met veel lawaai hun bachelorparty op de Wallen komen vieren, heeft hij misschien gelijk, maar er is ook een ander verhaal.

Een groot deel van de toeristen die Amsterdam vanwege zijn tolerantie bezoeken, zijn – aankomende – intellectuelen en leden van de elite. In een lange loopbaan als drugshulpverlener en -adviseur heb ik talloze buitenlanders gezien die van het Nederlandse drugsbeleid wilden leren, en ook letterlijk proeven. Ik heb het dan bijvoorbeeld over professoren en zakenlieden. Een goede kennis is al jaren gespecialiseerd in coffeeshoptours voor Arabische en Aziatische miljonairs. Dit soort toeristen laat jaarlijks voor miljoenen euro’s in Amsterdam achter. Ze prijzen Amsterdam de hemel in. Velen zijn ooit begonnen als rugzaktoerist in een meerpersoonskamer vol vlooien in een hotel op de Warmoesstraat.

Mijn ervaring en stellige indruk is dat het wiet-imago van Amsterdam goud waard is, zeker in een tijd dat legalisering dan wel regulering van wiet buiten Nederland steeds hoger op de politieke agenda komt.

Mr. H.J. van Vliet

Amsterdam