Wat maakt China na?

Toen onlangs in de stad Kunming in Zuidwest-China een nagemaakte Applestore opdook schreven verslaggevers met verbazing dat de winkel exact volgens de voorschriften van Apple was gemaakt. Volgens een blogger geloofden de werknemers zelfs dat ze voor Apple werkten.

Als Chinese ondernemer heb je grofweg twee opties, zegt China-onderzoeker Mark Greeven van de Rotterdam School of Management. „Je kunt een zelfbedacht product op de markt brengen. Of je kopieert een bestaand product dat zichzelf heeft bewezen.” Het is niet gek dat veel ondernemers voor het laatste kiezen. „De risico’s zijn laag, de vraag naar westerse producten is enorm en dankzij de lage lonen in China is de productie spotgoedkoop.”

Namaakproducten, shanzhai in het Chinees, zijn in China alomtegenwoordig. In een land waar straatverkopers waterflesjes vullen met kraanwater en als mineraalwater verkopen, hoeft het niet te verbazen dat hele hotelketens worden gekopieerd (Hayiatt in plaats van Hyatt) en Harry Potter-boeken al voor de officiële verschijningsdatum verkrijgbaar waren, met geheel uit de duim gezogen plot en personages. Veel ondernemers zien shanzhai als een patriottistische daad: het is goed voor de Chinese economie en de armen hebben ook recht op een goed mobieltje en een Louis Vuitton-tas.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Verical schatte de schade voor de Amerikaanse en Europese economie op 230 miljard euro per jaar.