Marktwaarde Apple lijkt nog steeds veel te laag

Kan Apple 1 biljoen dollar (1.000 miljard dollar, 702 miljard euro) waard worden? Waarom niet.. De producent van de iPhone en de iPad, met een huidige marktwaarde van 337 miljard dollar, is nu het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Gisteren sloot het hoger dan Exxon Mobil. Maar de omzet is met 80 procent per jaar gestegen, en de winst nog sneller. En Apple wordt grofweg overeenkomstig de groeiende Amerikaanse markt verhandeld – en op nog niet de helft van het koers-winstgemiddelde dat de firma in 2006 verwezenlijkte, toen de omzetgroei veel lager was.

Apple wordt nu verhandeld op ongeveer elf maal de geschatte winst over het boekjaar dat eindigt in september 2012. De S&P 500-index wordt momenteel gewaardeerd op ongeveer tien maal de winst over volgend jaar. Maar de omzetgroei van Apple is bijna tien maal zo snel als die van het gemiddelde bedrijf. De gadgetproducent heeft ook nog eens voor 76 miljard dollar aan contanten en beleggingen in kas.

Om deze discrepantie op een andere manier te benaderen, kun je kijken naar de zogenoemde ‘PEG-ratio’ van Apple. Dit is een manier om uitdrukking te geven aan de prijs van de groei door de koers-winstverhouding van een bedrijf te delen door zijn verwachte winstgroei. Hoe kleiner het getal, des te goedkoper een bedrijf is. Bij Apple is het 0,2. Dat is laag in vergelijking met andere snelgroeiende bedrijven. Bij Burritoleverancier Chipotle Mexican Grill ligt het bijvoorbeeld op 2,1 en bij Salesforce.com op 13,2.

Zet je Apple ook op dezelfde koers-winstverhouding waarop het in 2006 werd verhandeld, dan zou het bedrijf bijna 900 miljard dollar waard zijn. Een premie voor de snellere groei van vandaag zou de bedrijfswaarde dan op 1 biljoen dollar kunnen krijgen. Apple kan niet zo goedkoop zijn, alleen vanwege de slechte gezondheid van Steve Jobs.

Het is waar dat Apple nu per kwartaal al een hogere omzet heeft dan in het hele boekjaar 2007, en dat er steeds meer succes voor nodig is om de naald omhoog te laten bewegen. De groei kan makkelijk verslappen. Toch zijn de markten voor smartphones en tabletcomputers relatief jong, de klanten van het bedrijf opmerkelijk trouw, en terreinen als de televisiemarkt rijp voor nieuwe gadgets. Bovendien is het rendement op het aandelenkapitaal van Apple bijna twee maal zo hoog als in 2006, wat erop duidt dat de firma in staat is goede prijzen te vragen voor haar producten.

Misschien kunnen beleggers zich eenvoudigweg niet zo’n groot concern voorstellen. Een Apple van 1 biljoen dollar zou betekenen dat je de marktwaarde van Microsoft, Google, Intel en Amazon bij elkaar moet optellen om op de bedrijfswaarde van de firma uit te komen. Wellicht is de huidige marktwaarde van Apple correct, de markt te duur, en groeifondsen al helemaal. Maar iets klopt niet. Relatief gezien zou Apple veel meer waard moeten zijn.

Robert Cyran

Vertaling Menno Grootveld