Hoda miste zichzelf in glossy's

Waargebeurde verhalen over vrouwenleed blijven onmisbaar in de glossy’s. Zo ook in Hoda, een blad voor Marokkaans-Nederlandse vrouwen. Net een beetje anders dan de Marie-Claire.

‘Stiekem hoop ik dat het deze zomer lekker veel gaat regenen in augustus, want ik vind het steeds zwaarder worden en heb vaker dorst.’ Dan is deze natte zomer dus toch nog ergens goed voor. Op tafel ligt Hoda, een lifestylemagazine voor Marokkaans-Nederlandse vrouwen. ‘Ramadan? Jammer dan!’ is de kop boven een stuk met tips hoe de ramadan door te komen als je ook moet werken.

Het allereerste nummer van Hoda is net uit. Hoda betekent in het Marokkaans zoiets als gids of leiding en het is de voornaam van hoofdredacteur Hoda Hamdaoui. In haar voorwoord schrijft ze dat ze altijd al veel lifestylebladen las: Glamour, Elle, Avant Garde (en dan volgen nog zes titels). Maar altijd miste ze iets. Zichzelf. „Niet letterlijk, maar iemand met wie ik me kon identificeren.” Dus is ze Hoda begonnen.

Het is een aardig geslaagde glossy. Het ziet er leuk uit, de foto’s zijn op sommige pagina’s mooi en origineel. Veel mode – een niet zo uitgebreide en dus wat minder geslaagde spread over de Fashion Week Casablanca, maar ook een interview met een ontwerpster van Arabische haute couture: „Ik ben groot fan van Coco Chanel.” Er zijn tips voor een beter uiterlijk, er zijn opvallend weinig hoofddoekjes en we krijgen recepten voor couscous en chorba. Plus columns (onverwacht: Jaap Dirkmaat van Das & Boom).

En er is een waargebeurd verhaal, want een vrouwenblad zonder waargebeurd verhaal, dat moet nog uitgevonden worden. Deze gaat over Layila van 32, gevlucht uit Irak en verliefd geworden op de foute man (Hosin), die haar mishandelde en van wie ze ongepland zwanger raakte. Na een scheiding vond ze weer een foute man (Tim), die vreemdging. „Tot overmaat van ramp” raakte ze in een depressie en kreeg ze last van bekkeninstabiliteit.

Hoda is inmiddels in negen winkels te koop (twee weken geleden waren dat nog drie winkels) voor 3,99 euro, maar ook online te bestellen via ditishoda.nl. Het is een slag kleiner dan het traditionele tijdschrift, dus het ligt lekker in de hand. Minpunt is het aantal pagina’s: 66, wat magertjes voor een kwartaalblad. Eén van de fijne dingen van een blad is de gedachte die je krijgt bij het doorbladeren: ha, hier kan ik lang mee doen. Bij Hoda denk je: dit heb ik in een half uur uit.

Het is overigens niet voor het eerst dat een multicultureel blad wordt gelanceerd. Een paar jaar geleden probeerde SEN het, ook voor Marokkaanse vrouwen (maar dat had een meer emancipatoir politiek-maatschappelijk karakter), en voor Turkse vrouwen was er Kadin. Ook nooit meer van gehoord.

Maar kan Hoda de concurrentie aan met andere glossy’s? We pakken er twee mee in de kiosk, Marie Claire en Glamour – van hetzelfde kleine formaat als Hoda. Maar wel dikker: respectievelijk 142 en 230 pagina’s. Dan voel je je als lezer wel lekker verwend. Ook door de inhoud natuurlijk, met weer onovertroffen waargebeurde verhalen. In Marie Claire is Fleur (34) uit het Gooi door haar ouders uitgehuwelijkt aan de vreselijke, maar rijke Eduard. Waargebeurd! Ook yummie is het verhaal van Roos (39) die het doet met Dante (20), de hockeycoach van haar zoon. In Glamour het eeuwige verhaal van Floor (32): haar beste vriendin deed het met – drie keer raden – Floors man.

De bestaande bladen zijn behalve dikker ook speelser (bij een pagina met foto’s van lingerie van kant zet Marie Claire de kop: ‘suikergoed’ ) en er is meer aandacht voor liefde, relaties en seks. Al is Marie Claire zeer puriteins met beeld. Bij Roos en haar hockeycoach – „hij is knap, sexy en hij heeft een goddelijke blokjesbuik” – wil je een lekkere knul op de foto zien. Toch? Nee dus, niets. Beetje saai.

Glamour doet het wat dat betreft iets beter. Bij een stuk over de penis staat een foto van een naakte jongen. Weliswaar op de rug gefotografeerd, maar toch. Uitermate flauw is dan weer het rijtje foto’s erbij met negen hoge gebouwen die „fier overeind staan”.

Ja, na lezing van de drie bladen past Hoda wat betreft onderwerpen en vormgeving in het rijtje van de glossy’s. En het blad zal niet uitpakken met stukken over seks. Hoeft ook niet. Een beetje dikker zou al een flinke stap vooruit zijn.