Engeland in de aanbieding

Wie tijdens de plunderingen in Engeland zijn wijn niet bij elkaar heeft gestolen, is overigens wel een dief van zijn eigen portemonnee als hij niet gebruik maakt van een fikse korting om zijn rood, wit en rosé te kopen. ‘De Engelse wijndrinkers zijn discountjunkies’, lees ik in een recente rapportage van Mintel, een onderzoeksbureau dat het wijnkoopgedrag in het Verenigd Koninkrijk in kaart heeft gebracht. Ruim de helft van alle Britten koopt een wijn ‘omdat deze op dat moment in de aanbieding is.’ Maar hoe zit het eigenlijk in Nederland? Ook hier brengt de prijstang talloze kurkentrekkers in beweging. Uit het jaarverslag 2010 van het Productschap Wijn dat is uitgevoerd door AC Nielsen blijkt dat hier één op de vier flessen ‘stille’ wijn in de reclame wordt gekocht. Spanje en Australië zijn koplopers als het om afprijzen gaat: vorig jaar was één op de twee flessen uit deze wijnlanden in de aanbieding. Dat is er mede debet aan dat in Nederland de gemiddelde prijs van een fles wijn van 0,75 liter uit de supermarkt rond de € 2,65 ligt. Maar ook het gegeven dat de populairste wijnsoort bij onze grootgrutters hun liter-huiswijn is, (afhankelijk van de formule tekenen deze voor tussen de 25 en 40 procent van het verkochte volume) duwt de prijs omlaag. Kortom, nog geen drie euro dus. Kan het nog voordeliger? Jazeker, onder twee euro. En dan nog niet eens als gemiddelde - maar als vaste prijs. En daarvoor hoeven we niet eens voor naar een van de Duitse deep discounters Aldi of Lidl. Want het is nota bene onze eigen Appie die voor € 1,99 een Zuid-Afrikaanse Mooi Kaap in het schap heeft staan. Is zeker vies dan? Nee. Weliswaar vind ik de rosé ‘mwah mwah’, maar wit is aardig. En rood is voor dat geld zelfs goed te noemen. Dat doe ik dan ook in mijn nieuwe koopgids waarvoor ik nu de laatste correcties aan het doornemen ben. Maar het feit dat deze pas in september uitkomt, weerhoudt velen er niet van om er nu al vast flink van in te slaan. Zo was ik van de week in een Amstelveens filiaal van Albert Heijn. Daar diende ik als ‘wijnkenner’ op te draven in een item voor het tv-programma De Smaakpolitie. Onderwerp: bij het wijnschap in de supermarkt is het zo moeilijk kiezen en ik zou dan wel een handje helpen. Maar in de kleine twee uur dat ik bij het wijnschap stond, bleken de liefhebbers helemaal geen moeite te hebben met kiezen. Drankhekken waren nog net niet nodig, maar de Mooi Kaap verdween wel met dozen tegelijk in de karretjes. En niemand die daarvoor mijn kennis nodig had. Want de belangrijkste wijnformatie stond namelijk op de doos zelf: tijdelijk 10 procent korting bij zes flessen.