Disney moet 't hebben van merchandise

De film Cars 2 trekt niet zoveel bezoekers. Maar de bijbehorende producten verkopen wel goed.

Het bedrijf maakte deze week cijfers bekend.

U bent al met uw zoontje naar de winkel geweest om een autootje van de nieuwe Disney film Cars 2 te kopen? Nee? Dan vast uw buurman. En anders wel uw andere buurman.

Moet haast wel want Walt Disney Company heeft het afgelopen kwartaal in totaal 685 miljoen dollar (480,1 miljoen euro) verkocht aan artikelen die bij de films van het bedrijf horen. En vooral de autootjes, sleutelhangers, bekers, dekbedden, pyjama’s, potloden en gummetjes van Cars 2 vlogen volgens Walt Disney Company de deur uit.

Het concern maakte deze week de resultaten over het derde kwartaal bekend. En daaruit blijkt dat Walt Disney het met name moet hebben van andere activiteiten dan films. Want terwijl de verkoop van artikelen gerelateerd aan films het afgelopen kwartaal steeg, daalden de inkomsten uit de films van het bedrijf.

Het afgelopen kwartaal haalde het bedrijf een omzet van 10,7 miljard dollar. Een stijging van 7 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Maar de omzet van het onderdeel Studio Entertainment daalde met 1 procent naar 1,6 miljard dollar. Het bedrijfsresultaat, de winst voor belasting, van dit onderdeel daalde zelfs met 60 procent van 123 miljoen dollar in het derde kwartaal vorig jaar naar 49 miljoen dollar het afgelopen kwartaal.

Want terwijl de verkoop van artikelen prima loopt, trekken de films Cars 2 en Thor die de afgelopen periode werden uitgebracht, veel minder bezoekers dan Toy Story 3 en Iron Man 2 die in dezelfde periode vorig jaar in de bioscoop te zien waren. Wel veel bezoekers trekt de Disneyfilm Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides. Maar ja, die film was weer zo duur om te maken dat hij tot nu toe niet heel veel bijdraagt aan de winst.

Het bedrijf denkt dat de resultaten laten zien dat consumenten weer wat meer vertrouwen in de economie hebben en daardoor hun geld ook wat makkelijker uitgeven. Tijdens de recente economische crisis probeerde Walt Disney publiek naar de themaparken te blijven trekken met aanbiedingen en prijsverlagingen.

Walt Disney-bestuursvoorzitter Robert Iger zei in een toelichting op de resultaten dat ze dergelijke aanbiedingen de komende periode niet uitsluiten, maar gezien de resultaten dit jaar denkt hij niet dat het snel nodig zal zijn.

Want de bezoekers die naar de Disneyparken gingen en verbleven in hotels en huisjes van het concern, gaven meer uit aan eten en drinken en Disney-prullaria. Ook verhoogde het bedrijf de prijs van toegangskaartjes en de prijzen van hotelkamers, met meer inkomsten tot gevolg

De omzet van deze divisie steeg daardoor het afgelopen kwartaal. De omzet kwam uit op 3,2 miljard dollar tegenover 2,8 miljard dollar in het derde kwartaal vorig jaar, een stijging van 12 procent. De brutowinst van dit onderdeel kwam uit op 519 miljoen dollar, een stijging van 9 procent. Alleen Disneyland Parijs en Tokio Disney Resort, trokken minder bezoekers. In Tokio waren het park en de bijbehorende hotels een tijdje dicht door de aardbeving die Japan in maart dit jaar trof.

Voor de komende periode is het aantal boekingen bij de parken van Walt Disney 2 procent lager, liet het bedrijf weten in een toelichting, maar dat wordt gecompenseerd door de hogere prijzen en de grotere uitgaven van de bezoekers.

De grootste bron van inkomsten blijven voor Walt Disney Corporation de media-activiteiten. De omzet van dit onderdeel kwam uit op 4,94 miljard dollar, bijna de helft van de totale omzet. Walt Disney verdient vooral aan het exploiteren van een kabelnetwerk, wat een omzet van 3,5 miljard dollar opleverde en een brutowinst van 1,8 miljard dollar. Een stijging van 10 procent.

En dat terwijl het onderdeel, met de sportzender ESPN en verschillende Disneykanalen, last had van het ontbreken van grote sportactiviteiten zoals het wereldkampioenschap voetbal. De advertentietarieven daalden daardoor. Maar het scheelde Walt Disney ook in de kosten.

    • Tom Kreling