China tilt de biermarkt omhoog

Dankzij China heeft de grootste brouwer ter wereld, AB InBev uit Leuven, goede halfjaarcijfers. Werkloosheid en matig weer deden de verkoop in de VS dalen.

Guests sit down in Anheuser-Busch InBev NV's Budweiser area at the International Beer Festival in Qingdao, China, on Monday, Aug. 16, 2010. AB InBev is the world's largest brewer. Photographer: Doug Kanter/Bloomberg Bloomberg

Eppo König

Ook op de biermarkt laat China zien dat het meer groeipotentie heeft dan Amerika. Terwijl de bierconsumptie in de VS en Brazilië daalde, zijn de omzet en winst van ’s wereld grootste brouwer, Anheuser-Busch InBev, (AB InBev) dankzij meer afzet in Azië gestegen.

Volgens de halfjaarcijfers van vandaag nam de omzet toe met 8,5 procent tot 6,93 miljard euro en steeg de winst met 26 procent tot 1,01 miljard euro in vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar. Het zijn goede resultaten voor de brouwer uit het Belgische Leuven, zeker omdat vorig jaar in het tweede kwartaal het WK Voetbal plaatshad.

Indirect profiteerde AB InBev van de malaise in de Amerikaanse economie en de zwakke dollar. De brouwer haalt tweederde van zijn omzet in andere valuta, met name in Latijns-Amerika. De winst steeg tevens door belastingmeevallers en de gedeeltelijke overname van Goose Island, een ambachtelijke brouwer uit Chicago, in dit voorjaar.

De positieve halfjaarcijfers leidden vanochtend niet tot een opleving op de beurs. Het aandeel AB InBev stond vanochtend opnieuw in de min rond de 34,70 euro. Voordat de financiële markten op hol sloegen, steeg de koers van de brouwer tot ruim 41 euro eind juli.

AB Inbev is ontstaan uit een fusie van het Belgische Interbrew en het Braziliaanse AmBev in 2004. Met de overname van de grootste Amerikanse brouwerij, Anheuser-Busch, in 2008 werd AB InBev de grootste bierproducent ter wereld. In Nederland is het bedrijf na Heineken de grootste brouwer. Hier verkoopt Ab InBev merken als Jupiler, Hertog Jan, Dommelsch, Leffe en Hoegaarden.

In Azië steeg de omzet in vergelijking met vorig jaar met ruim 12,1 procent naar 1,57 miljard liter bier. De groei is bijna geheel, voor 11,7 procent, door toedoen van China, „een opwindende en groeiende markt”, zei financieel directeur Felipe Dutra vandaag. Bier wordt steeds populairder onder de Chinese middenklasse en concurreert met de traditionele rijst- en gerstjenevers als baijiu en maotai.

Hetzelfde geldt voor wijnen uit Frankrijk, Australië en Zuid-Afrika.

Naast het Amerikaanse Budweiser scoort AB InBev in China vooral met de Chinese merken Harbin en Sedrin. Harbin is meer dan honderd jaar oud en is het eerste Chinese bier dat in Chinese winkeltjes in de VS werd verkocht. Sedrin is een relatief nieuw bier: het bedrijf werd opgericht in 1986 en in 2006 overgenomen door InBev.

In de VS daarentegen viel de omzet in het afgelopen kwartaal tegen door door de werkloosheid (vooral onder jonge mannen), de hogere brandstof prijzen en matig weer – vooral in het heartland van Amerika. De totale omzet in de VS daalde met 1,4 procent naar circa 3,4 miljard liter. Bieren met minder calorieën als Bud Light en Michelob Ultra blijven het goed doen onder de elite van de Amerikaanse bierdrinkers, maar AB InBev verliest terrein met gewone bieren als Budweiser.

Strategisch zet de brouwer in de VS in op „agressieve groei” van het marktaandeel in luxe bieren. De verkoop van merken als Stella Artois en Shock Top aan winkels steeg in het tweede kwartaal met respectievelijk 22 en 76 (!) procent. De overname van Goose Island, dat goede zaken doet met moutbieren als 312 Urban Wheat en Honker’s, past in deze marktstrategie.

Ook in Brazilië, toch een groeimarkt, viel het bedrijfsresultaat enigszins tegen. De omzet daalde in vergelijking met vorig jaar met 2,6 procent, wat AB InBev vergoelijkte met de stijging van 13,7 procent tijdens het WK Voetbal. Niettemin steeg de omzet in Brazilië met enkele procenten, door prijsverhogingen die AB InBev in het vorige jaar heeft doorgevoerd. In Midden en Zuid-Amerika zette de brouwer met 3,3 miljard liter bijna evenveel bier af als in de VS: nog altijd meer dan het dubbele dan in China.

De afzet in West-Europa daalde met ruim 4,3 procent naar 0,8 miljard liter. Dat past in de trend van de krimpende markt in deze regio: de gemiddelde Nederlander dronk vorig jaar 72 liter bier: een daling met 10 procent in vijf jaar tijd.

    • Eppo König