Met mandje winkelen: meer snoep

Mensen die met een mandje winkelen, zijn eerder geneigd zoetigheid te kopen dan mensen met een winkelwagen.

Dat komt doordat mensen met een mandje hun arm naar zich toe buigen en mensen met een wagentje een beweging van zich af maken. Dat schrijft Bram van den Bergh, psycholoog van de Erasmus Universiteit Rotterdam, deze week online in Journal of Marketing Research.

Het buigen van de arm, redeneert hij, gaat meestal samen met eten of andere leuke dingen naar je toe halen. „Het buigen van de arm lokt dan onbewust toenaderingsgedrag uit, zoals het oppakken van iets lekkers.”

Met zijn collega’s bespiedde hij 136 winkelaars van ingang tot kassa. Mensen met een mandje kochten bijna zeven keer zo vaak zoetigheid van het plankje naast de kassa. Hij liet ook tientallen proefpersonen in het laboratorium met gebogen of juist gestrekte arm kiezen tussen iets wat direct of op de lange termijn geluk opleverde (chocola, appel, een beetje geld nu of meer geld later). De armbuigers kozen twee tot drie keer vaker voor de onmiddellijke beloning. (NRC)