Ik ben verkocht

‘This is premium territory, this is Europe. We’re the coolest people available. We don’t wear slacks and listen to bad country music. We work hard, we play hard.” Aan het woord is Henrik Berggren, een Zweedse twintiger die in Berlijn is neergestreken om internetbedrijven op te zetten en zich afzet tegen Silicon Valley. Hij heeft het hoogste woord in een schitterend appartement aan de Spree. Om hem heen staan twintig jongens en meisjes die ook allemaal dromen van internetsucces. Iedereen blaakt van het zelfvertrouwen. Logisch. Naast me staan twee multimiljonairs van in de twintig. In 2008 maakten ze een site waar dj’s hun nieuwe tracks op konden zetten: SoundCloud. Inmiddels is deze uitgegroeid tot de YouTube van het geluid.

Gastheer Felix Petersen werd in 2008 al miljonair. Toen verkocht hij een locatieservice aan Nokia. Na een loondienstavontuur bij hetzelfde Finse bedrijf is hij nu „herboren”. Hij heeft weer een start-up. Je kan er op een simpele en gestructureerde manier je mening op geven. Als je bijvoorbeeld in een restaurant bent, kun je via zijn app meteen publiceren of het de ‘beste/ slechtste’ tent is ‘ter wereld/ van Berlijn / of alleen de wijk’. Ik weet niet of ik daar een apart netwerk voor nodig heb, maar een aantal vermogende investeerders – waaronder Ashton Kutcher, – denkt daar anders over. Dat zie je terug aan het prachtige appartement, dat als kantoor fungeert. Zes gigantische Apple-schermen glimmen me tegemoet. In de keuken spuugt de koelkast ijsklontjes in de Johnnie Walker Double Black Label. Het pronkstuk is een gigantische gietijzeren oven waar je gevogelte in kan roosteren.

Eerlijk gezegd voelt het allemaal nogal bubble-achtig aan. Worden aardige ideeën voor internetbedrijven, net als voor de vorige dotcomcrash, door investeerders opgeblazen? Gaat de internetrevolutie weer onderuit?

Met die vraag in m’n hoofd loop ik naar een jongen die een beetje verloren in een hoek staat. Ook een ondernemer, nog zonder miljoenen. Samen met een vriend heeft hij een app in elkaar geklust: Loopcam. „Vanaf nu kan je met je iPhone gemakkelijk stop-motion-filmpjes maken”, vertelt hij. Ik ben verkocht. Loopcam plakt de foto’s die jij maakt achter elkaar en herhaalt ze daarna continu. Na zijn demonstratie maak ik de rest van de avond animaties. Ik laat met Loopcam een meisje door de gang vliegen en organiseer een eindeloze vechtpartij (zie nrcnext.nl/loopcam). Conclusie: uit zolderkamertjes komen nog steeds prachtige ideeën. We’re the coolest people available. En zolang we onze internetdromen zelf waar blijven maken, kan geen dotcomcrash ons raken.