CSM mikt na moeilijke tijd weer op groei

Eerst werd CSM afgestraft door beleggers. Nu wordt het beloond. De producent van bakkerij-ingrediënten mikt op een ‘bedrijfsmetamorfose’.

Gerard Hoetmer, bestuursvoorzitter van CSM – ’s werelds grootste fabrikant van bakkerijproducten – zal vanochtend tevreden gekeken hebben naar de koers van zijn bedrijf na de bekendmaking van de cijfers over het eerste halfjaar. De waarde van het aandeel veerde met bijna 8 procent omhoog.

Die wilde vreugdesprong staat in schril contrast met de zware koersval ruim een maand eerder. Het concern uit Diemen gaf toen een winstwaarschuwing, waarna het aandeel prompt met 7,45 procent naar beneden tuimelde.

Objectief bekeken was er vanochtend geen reden voor euforie. De cijfers van CSM waren niet opbeurend. De nettowinst kreeg een opdoffer van 55 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en zakte naar 29,9 miljoen euro.

Ook de zuivere operationele winst van de groep – aangeduid als ‘ebita’ (de winst voor rente, belasting en waardeveranderingen) – kwam in de eerste zes maanden van dit jaar bijna een kwart lager uit, op 80 miljoen euro.

Maar dat was al eerder opgebiecht. De leverancier van bakkerij-ingrediënten, die onder meer cakes en muffins levert aan de horeca, liet in juli weten dat duurdere grondstoffen zoals oliën, suiker, cacao, meel en mais het bedrijf in de eerste helft van het jaar bijna een kwart miljard euro extra zouden kosten. Die hogere kosten konden in het tweede kwartaal niet volledig doorberekend worden aan de klanten, aldus de bedrijfstop. Het gevolg: een grotere druk op de marges.

De prijsverhogingen die CSM doorvoerde, waren „zeer significant”, aldus topman Hoetmer. Het was volgens hem de enige optie om financieel gezond te blijven. „We namen als marktleider onze verantwoordelijkheid”, zegt hij. „En dat heeft geleid tot enige volumeverlies, vooral in de VS.”

Het bedrijf laat die periode nu achter zich. „De noodzakelijke prijsverhogingen zijn gebeurd om onze kosten voor ruwe grondstoffen in de tweede jaarhelft in balans te brengen.” Nu wil Hoetmer de focus weer op groei leggen.

In de voorbije zes maanden zorgde een gemiddelde prijsverhoging van 7,4 procent, verspreid over alle producten van CSM, voor een lagere verkoop van 3,1 procent. Beide factoren samen resulteerden in een ‘organische’ omzetgroei van 4,3 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2010. Hoetmer rekent erop dat dit cijfer voor de tweede jaarhelft gevoelig hoger zal zijn.

Het concern wil dat onder meer doen door het „aanzienlijke potentieel” in zijn afdeling bioplastics „te ontsluiten”. CSM investeert dit jaar circa 55 miljoen euro in de melkzuurdivisie Purac, die grondstoffen levert voor de productie van plastic. Op eigen kracht groeit de klassieke bakkerijdivisie – vorig jaar goed voor 85 procent van de omzet – nog amper. CSM kan in die afdeling enkel nog vooruitgang boeken door acquisities, zoals in februari met de Amerikaanse branchegenoot Best Brands gebeurde. Daardoor wist het concern 410 miljoen euro omzet in de boeken bij te schrijven.

Purac – dat lactiden maakt die ruwe olie moeten vervangen als grondstof voor plastics – heeft wel potentieel en kan leiden tot de tweede grootste metamorfose ooit in de geschiedenis van de oude suikerproducent was. Beleggers konden dat wel waarderen, gezien de koerssprong.

    • Piet Depuydt