Waarom heet Lekker op Brood niet boter?

Timpe Tuyt uit Amsterdam doet zijn boodschappen altijd bij de AH. Wat hij normaal boter noemt, heet daar ‘Lekker op Brood’. „Wat is hier de reden voor?’’

Wat Lekker op Brood precies is, wordt héél voorzichtig omschreven op het kuipje. ‘Product voor op brood’, staat op de onderkant, boven de lijst met ingrediënten. De ingrediënten – water, oliën, vetten, zetmeel, zout, emulgator, conserveermiddel, voedingszuur, aroma’s, kleurstof en zeven vitamines – zeggen weinig over de smaak van het product, maar een eenvoudige test op de redactie leert dat Lekker op Brood eruitziet als boter, zich makkelijk laat uitsmeren én prima smaakt met hagelslag.

Maar waarom heet het dan niet gewoon boter? Een woordvoerder van Albert Heijn vraagt het na en belt later terug met een antwoord: „De productnaam van boter is beschermd. Iets mag alleen boter heten als het 82 procent melkvet bevat.’’ Lekker op Brood is boterachtig, maar heet geen boter omdat het simpelweg geen boter is. Een blik op de allergie-informatie leert zelfs dat er helemaal geen melk in dit product zit. „Ik heb even in onze schappen gekeken en zie dat hetzelfde geldt voor Blueband, Bona en nog een paar merken. Dat zijn dus ook geen echte boters’’, zegt de woordvoerder.

Aad Vernooij, voorlichter van de Nederlandse Zuivel Organisatie, beaamt dit: „Er zijn veel mengsels op de markt waarbij het melkvet, of een deel van het melkvet, is vervangen door plantaardig vet. Dat zijn halfboters (halvarines) of margarines.’’ Vernooij vindt het opvallend dat Nederlanders denken dat alles wat je op brood smeert boter heet, terwijl er wel degelijk verschillen zijn. „Daarom hebben fabrikanten de naam ‘roomboter’ in het leven geroepen. Die naam benadrukt dat de boter echt van room is gemaakt, wat vreemd is, want boter is altijd van room.’’

De term ‘boter’ is blijkbaar verwarrend. Volgens Ralf van der Lans, hoogleraar marketing aan de universiteit van Hong Kong, een andere reden waarom Albert Heijn heeft gekozen voor de simpele naam ‘Lekker op Brood’. „Ook de vorm van de verpakking helpt de consument te begrijpen waar het product voor bedoeld is. Boter voor op brood zit meestal in een plastic kuipje, dat helpt de ‘broodboters’ te onderscheiden van de andere boters voor bakken en braden.’’

kris derks