'Van nostalgie wordt Berlijn niet beter'

Klaus Kurpjuweit is een gezichtsbepalende journalist van het Berlijnse dagblad Der Tagesspiegel, een lokale krant met nationale aspiraties. Kurpjuweit, een rijzige vijftiger, is door en door Berlijner. Zijn speciale belangstelling gaat uit naar de infrastructuur van de Duitse hoofdstad. Juist op dat gebied hebben zich in Berlijn, voorheen een gedeelde stad, de laatste twintig jaar revolutionaire ontwikkelingen voorgedaan.

Heeft Berlijn absoluut een nieuwe luchthaven nodig? De oude vliegvelden functioneerden toch goed?

„Ja, die concentratie was een goed idee. Vergeet niet dat alles drie keer betaald moest worden en dat de onderhoudskosten voor Tempelhof, Tegel en Schönefeld zeer hoog waren. Na de val van de Muur is het nooit een punt van discussie geweest dat er uiteindelijk één vliegveld over zou blijven. Het debat ging over de vraag waar dat moest komen.”

Is het niet jammer dat zo’n historisch en centraal gelegen vliegveld als Tempelhof gesloten is? En was het geen blunder dat de Amerikaanse cosmeticatycoon Ronald S. Lauder van het stadsbestuur nul op het rekest kreeg voor zijn plan om in Tempelhof te investeren?

„Van nostalgie wordt Berlijn niet beter. En Lauders plan om op Tempelhof een exclusief gezondheidscentrum te stichten en het vliegveld voor z’n klanten open te houden, rammelde aan alle kanten. Bovendien: dan waren de omwonenden nu nog niet van het lawaai af geweest. Je woont daar praktisch op de start- en landingsbaan.”

Het stadsbestuur verwacht economische wonderen door het nieuwe vliegveld. Is dat realistisch?

„Ik ben sceptisch over de 40.000 banen waarvan steeds sprake is geweest. Als we met de nieuwe luchthaven op korte termijn werkgelegenheid scheppen voor een paar duizend mensen extra, mogen we blij zijn. Het zal tijd kosten. De nieuwe luchthaven van München had ook jaren nodig om een succes te worden. Als de bedrijvigheid het over pakweg vijf jaar nog steeds laat afweten, kun je het een flop noemen.”

Wat zijn de grootste problemen voor Berlin Airport?

„Nu is dat nog het gedoe over de nieuwe aanvliegroutes en het lawaai. Als het vliegveld open gaat, moeten er meer directe langeafstandsverbindingen komen. Dat is het grote probleem van Berlijn: dat je meestal ergens moet overstappen. Een ander probleem is de passagierscapaciteit. Die zou wel eens te gering kunnen zijn. Dan moeten we gaan verbouwen.”

Hoe zou u Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt kortweg willen noemen?

„Als ik mag kiezen: Willy Brandt. Maar ik weet niet of de volksmond die naam overneemt. Flughafen Berlin of Berlin Airport vind ik te stijfjes. De Berlijners zijn overigens eigenwijs genoeg om hun vliegveld te blijven noemen zoals het nu heet: Schönefeld.”

    • Joost van der Vaart