Met mandje winkelen: meer snoep

Mensen die met een mandje winkelen, zijn eerder geneigd zoetigheid te kopen dan mensen met een winkelwagen. Dat komt doordat mensen met een mandje hun arm naar zich toe buigen en mensen met een wagentje een beweging van zich af maken. Dat schrijft Bram van den Bergh, psycholoog van de Erasmus Universiteit Rotterdam, deze week online in Journal of Marketing Research.

Het buigen van de arm, redeneert hij, gaat meestal samen met eten of andere leuke dingen naar je toe halen. „Waarschijnlijk ontstaat er na vele herhalingen een sterke associatie in je hersenen tussen je arm buigen en direct een beloning krijgen.” Die associatie wordt op een of andere manier tweerichtingsverkeer. „Het buigen van de arm lokt dan onbewust toenaderingsgedrag uit, zoals het oppakken van iets lekkers.”

Met zijn collega’s bespiedde hij 136 winkelaars van ingang tot kassa. Mensen met een mandje kochten bijna 7 keer zo vaak zoetigheid van het plankje naast de kassa, gecorrigeerd voor hoe uitgebreid of hoe duur mensen winkelden. Hij liet ook tientallen proefpersonen in het laboratorium met gebogen of juist gestrekte arm kiezen tussen iets wat direct of op de lange termijn geluk opleverde (chocola of een appel, een beetje geld nu of meer geld later). De armbuigers kozen 2 tot 3 keer vaker voor de onmiddellijke beloning.

    • Berber Rouwé