Experimentele mode in grachtenmuseum

Een kort jasje, verticaal geel blauw gestreept, ligt uiteengespreid als een waaier. Verderop, aan de muur hangt in dezelfde kleuren een recht jurkje met ingeweven banen als golven. Tweedejaars textielstudent Ellie Duinker inspireerde de intense geel blauwe stof op het beroemde schilderij Het meisje met de parel uit ca. 1665 van Johannes Vermeer. Vormgever Thera

Een kort jasje, verticaal geel blauw gestreept, ligt uiteengespreid als een waaier. Verderop, aan de muur hangt in dezelfde kleuren een recht jurkje met ingeweven banen als golven. Tweedejaars textielstudent Ellie Duinker inspireerde de intense geel blauwe stof op het beroemde schilderij Het meisje met de parel uit ca. 1665 van Johannes Vermeer. Vormgever Thera Hillenaars verwerkte de unieke stof tot het bijzonder ensemble.

Het Amsterdamse grachtenhuis Museum Willet-Holthuysen, dat wordt beheerd door het Amsterdam Museum, exposeert mode – van volumineuze wollen jassen tot vederlichte jurkjes en tops met delicaat handwerk. Verspreid door marmeren gangen, eetkamer, stijlkamers als balzalen, tuinkamer en keuken worden de resultaten gepresenteerd van workshops die gastcurator en ontwerper Alexander van Slobbe vorig jaar organiseerde tijdens de wereldtentoonstelling in Shanghai. Textielstudenten van de Amsterdamse Rietveld Academie en modeontwerpers reageerden op de resultaten uit Shanghai. Ter inspiratie diende de zeventiende-eeuwse Gouden Eeuw.

Museum Willet-Holthuysen aan de Herengracht is een overweldigend stadspaleisje met elegante wanddecoraties en verguld stucwerk. Sommige geëxposeerde kledingstukken zoals het Vermeer-ensemble misstaan niet tussen de kunstverzameling die Abraham Willet en Louisa Holthuysen in de negentiende eeuw bijeen brachten. Rijk en luxe is een met gouden lurex draad geweven brokaatstof van Caroline Lindo. Modeontwerpster Tessa Koops maakte er een majestueuze mantel van die gedrapeerd ligt op een laag fauteuiltje in Lodewijk XVI-stijl. In

het met daglicht overgoten tuinkamertje hangt een blauw witte jas met brede kraag van pluizig mohair aan een raamknop; alsof de oud-bewoonster Louisa Holthuysen even geen tijd had om de geweven jas op te bergen. De achteloos opgehangen jas, in combinatie met de Franse symmetrische stadstuin op de achtergrond levert een mooie opstelling op. Net als drie poppen die in de gang op een bankje zitten, gekleed in verfijnd afgewerkte rood oranje tops.

Helaas werkt de speelse, door het hele museum doorgevoerde presentatie vaker niet dan wel. In dezelfde marmeren museumgang detoneren gestyleerde modefoto’s die  nonchalant op de grond zijn geplaatst met de bonte gangloper. Tere tops met fijne borduursels verzuipen in de barokke eetkamer waar een tafel feestelijk is gedekt met Meissen porselein. Naast de eettafel, op de grond, is kleding waaronder een haast vierkant wit hemd plat gepresenteerd als kunstwerk. Op de schoorsteenmantel, en op een stoel liggen kledingstukken er juist opzettelijk frommelig bij.

De door het hele huis aanwezige grote interieur pennenschetsen van Sandra Koenekoop, die net als de foto’s op de grond staan, voegen niets toe aan de mode noch aan de stijlkamers, ze leiden eerder af. Alsof ze moeten verhullen dat het idee achter de expositie maar magertjes is en dat de collectie op enkele bijzonder geweven stoffen en mooie jassen na als los zand aan elkaar hangt.

Shanghai Gesture. Tot 13 november. Museum Willet-Holthuysen, Herengracht 605. Amsterdam. www.willetholthuysen.nl

    • Georgette Koning