Moet je een nieuwe auto nog inrijden?

Ernst de Lange uit Goes heeft een nieuwe auto. Moet hij die inrijden, vraagt hij zich af. Vaak hoor je dat dat tegenwoordig niet meer nodig is, maar klopt dat ook?

Op internetforums zal Ernst niets wijzer worden. Daar zegt een deel van de bezoekers dat inrijden allang achterhaald is. Dat gebeurt tegenwoordig al in de fabriek, dus als je een nieuwe auto koopt, kan je er meteen plankgas vandoor. Ene Piet komt daarentegen juist met een heel inrijschema, want: „Je loopt met een baby toch ook niet gelijk de marathon?”

Helaas zijn ook onder mensen die er echt verstand van moeten hebben de meningen verdeeld. Volgens redacteur Stéphan Vermeulen van het blad Autoweek komt het bij de „gewone huis-, tuin- en keukenauto” allemaal niet meer zo nauw. Hij adviseert inrijden alleen nog bij hele snelle auto’s. „Zoals de Mercedes AMG, of de BMW M.” Vermeulen: „Daar liggen bijna raceblokken in. Om er maximale prestaties uit te halen is het belangrijk om de snelheden in de eerste 1000 kilometer langzaam op te bouwen; niet gelijk voluit dus.”

Tim Coronel, een van de bekendste autocoureurs van Nederland, adviseert inrijden voor alle auto’s. „Het is net als bij mensen. Zonder opwarming krijg je meer schade aan je spieren.” Coronel wil de eerste man worden die de Dakar Rally, die 1 januari 2012 weer van start gaat, aflegt in een elektrische wagen. Met toerentallen heeft hij tijdens de voorbereiding daarop dan ook weinig te maken. Maar de auto’s waarmee hij eerder meedeed aan Dakar reed hij altijd in.

De ANWB is het niet met Vermeulen en Coronel eens. De auto moet bij het inrijden juist wisselend worden belast, zo laat technisch specialist Menno Neeteson weten. „Eerst eens 50 in versnelling vijf, dan weer eens verder doortrekken in een lagere versnelling, dan weer rustig rijden”.

De ANWB adviseert dit nog altijd voor alle auto’s. Bij een nieuwe motor moeten cilinders en zuigerveren op elkaar inlopen. Als dat goed gebeurt, zorgen ze voor een goede afdichting van de cilinder. „Oftewel voor een hoge compressie en een laag olieverbruik”, aldus Neeteson.

Eigenlijk is Nederland geen ideaal land om auto’s in te rijden, vindt hij. „Er zijn geen bergen om een motor bij een laag toerental hoog te belasten en je rijdt bij je woon-werk-verkeer al gauw een file in.”

Wilmer Heck