Nederlandse tabloids huren ook detectives

Afluisteren? Nee, dat doet de Nederlandse roddelpers niet. Voicemails van beroemde Nederlanders kraken dan? „Ik weet niet eens hoe ik mijn eigen voicemail moet afluisteren”, zegt Marc van der Linden, hoofdredacteur van het tijdschrift Weekend.

Engelse toestanden zoals bij de inmiddels opgeheven schandaalkrant News of the World lijken niet voor te komen bij de Nederlandse roddelbladen.

Toch zijn zij niet brandschoon. Net als hun Engelse collega’s betalen Nederlandse media voor informatie. Ze huren ook privédetectives in om bijvoorbeeld een kenteken na te trekken of een banksaldo op te vragen. En Nederlandse media bekommeren zich lang niet altijd om de herkomst van de informatie waar tussenpersonen mee aankomen.

Zo vindt informatie uit het grijze circuit regelmatig zijn weg naar bladen als Weekend en Privé en naar uitzendingen van onder meer Peter R. de Vries en RTL Boulevard. Dat gebeurt vaker dan vroeger, zegt detective Sander van Betten uit Zwolle die werkte voor diverse media. „Media zijn zich steeds meer bewust dat informatie geld kost.”

Redacties controleren vaak niet hoe de mensen van wie zij informatie betrekken aan hun materiaal komen. „Het boeit ze niet”, zegt Van Betten. „Opdrachtgevers onderhandelen lang over de tarieven, maar stellen over het algemeen geen vragen over de herkomst van informatie.”

Over de schreef: Media, pagina 22/23

    • Jan Benjamin