Nederlandse roddelpers huurt ook privédetectives in

A man reads a copy of the final edition of the News of the World in a newsagent in London, July 10, 2011. Financially, owning both high and low-brow publications makes sense -- although newspapers made up only 19 percent of News Corp's revenues of $32.8 billion in 2010. In Britain, Murdoch's tabloids subsidise The Times, which has an average daily circulation of just under half a million -- about double the readership when he bought it - but is loss-making. Picture taken July 10, 2011. To match Special Report NEWSCORP/TAINT REUTERS/Luke Macgregor/Files (BRITAIN - Tags: MEDIA BUSINESS CONFLICT SOCIETY POLITICS) Een man leest de laatste editie van News of the World. Het afluisterschandaal werd de krant fataal. Foto Reuters / Luke Macgregor

Afluisteren? Nee, dat doet de Nederlandse roddelpers niet. Voicemails van beroemde Nederlanders kraken dan? “Ik weet niet eens hoe ik mijn eigen voicemail moet afluisteren”, zegt Marc van der Linden, hoofdredacteur van het tijdschrift Weekend.

Engelse toestanden zoals bij de inmiddels opgeheven schandaalkrant News of the World lijken niet voor te komen bij de Nederlandse roddelbladen.

Toch zijn zij niet brandschoon. Net als hun Engelse collega’s betalen Nederlandse media voor informatie. Ze huren ook privédetectives in om bijvoorbeeld een kenteken na te trekken of een banksaldo op te vragen. En Nederlandse media bekommeren zich lang niet altijd om de herkomst van de informatie waar tussenpersonen mee aankomen.

Zo vindt informatie uit het grijze circuit regelmatig zijn weg naar bladen als Weekend en Privé en naar uitzendingen van onder meer Peter R. de Vries en RTL Boulevard. Dat gebeurt vaker dan vroeger, zegt detective Sander van Betten uit Zwolle die werkte voor diverse media.

“Media zijn zich steeds meer bewust dat informatie geld kost.” - Sander van Betten, detective

Redacties controleren vaak niet hoe de mensen van wie zij informatie betrekken aan hun materiaal komen. “Het boeit ze niet”, zegt Van Betten.

“Opdrachtgevers onderhandelen lang over de tarieven, maar stellen over het algemeen geen vragen over de herkomst van informatie.”

Lees het volledige verhaal vandaag in NRC Handelsblad of in de digitale editie voor abonnees.

    • Jan Benjamin