Geef ons gratis wifi

Doe mee aan het samenstellen van de Zwarte Wifi Lijst. Die oproep deed Ivo Weyel in Lux. Welke hotels vragen (veel te veel) geld voor internet? Ruim honderdvijftig klachten kwamen binnen.

Enige tijd geleden deden we in Lux een oproep tot klikken. Het was ons opgevallen dat het ene hotel gratis wifi aanbiedt en het andere hotel soms wel dertig euro per dag vraagt. Waar slaat dat op? Pure geldklopperij, meenden we. We vroegen u op de bres te springen voor Free Wifi en ons misstanden te melden. De respons was enorm. Meer dan honderdvijftig lezers bekloegen zich. Hieronder een beknopt verslag van de ingezonden klachten en reacties uit de hotelwereld.

Lezer Peter-Paul van Vugt kreeg bijkans een bloedspuwing in het Hilton Arc de Triomphe in Parijs. Voor wifi had hij 16 euro moeten betalen (terwijl hij in een suite van 1.770 euro per dag logeerde), om er na een tijdje achter te komen dat hij niet had moeten uitloggen, want toen hij zich opnieuw wilde aanmelden, moest hij weer 16 euro betalen. En hij had nog maar een kwartiertje achter zijn laptop gezeten.

Vanuit zijn suite trouwens, keek hij uit op een zonovergoten parkje, waar mensen free zaten te internetten en waar een flesje water bij de kraam 2 euro kostte (op zijn suite was dat 9 euro), dus pakte hij zijn laptop op en ging daar op een bankje zitten mailen, met uitzicht op zijn peperdure suite.

Ook Hans Brandhorst was bepaald niet blij met de 14,95 euro per dag die hem in het Hilton van Minneapolis werd berekend, maar hij werd helemaal ziedend toen daar de volgende dag het bibliotheekcongres begon (hij was een dag eerder om het te organiseren) en hij niet minder dan 500 dollar per dag moest neertellen. Okay, voor dat bedrag mochten al zijn congresgasten in de gereserveerde zaal vrij internetten, maar waar was die 500 dollar op gebaseerd?

Gratis is niet gratis

Veel klachten gingen over het feit dat gratis vaak niet gratis is. Wat te denken bijvoorbeeld van hotel Paleis Stadhouderlijk Hof te Leeuwarden. Dat adverteert met gratis gebruik van wifi, maar internetten kan alleen na aanschaf van een KPN kaart à raison van 6 euro per uur (of 15 euro per dag), schrijft Tom Boer.

Martin Hofker had een soortgelijke ervaring in de NH hotels in Maastricht en Utrecht waar hij ‘gratis’ kon internetten, maar dan alleen nadat hij had betaald voor toegang via de dure provider Swisscom.

Eduard Neuteboom schrijft dat hij in het Grand Pyramids te Kairo een soort krasloten moest aanschaffen waarmee je een uur gratis internet kon winnen.

„Het gaat niet zozeer om het geld”, schrijft Jos Boomers, „een tientje meer of minder maakt op een forse kamerprijs natuurlijk niet zoveel uit, maar het gaat om het principe; je voelt je toch genaaid”. Dat vindt ook Tom Kolijn: 8 euro per uur in De Buunderkamp in Wolfheze is al ridicuul, maar dat er ook in de lobby gedokt moet worden, vindt hij helemaal belachelijk.

Warner Kleijn zag er in het Woodlands Resort Pattaya in Thailand wel de humor van in. Gasten ontsnapten daar aan de 10 euro die op de kamer werd berekend en trokken massaal naar de lobby (gratis) waar het daardoor een drukte van jewelste was en heel erg gezellig.

Peperduur

De meeste klachten betroffen de hotels van de NH Hotelgroep. Daarbij ging het vooral om de irritatie dat de goedkoopste NH hotels, verenigd in de Express keten (59 euro per nacht inclusief ontbijt én wifi) niets berekenen, maar de duurste wel (zoals Krasnapolsky: 5 euro per uur of 10,70 euro per dag). „We hebben geen richtlijnen”, zegt Jan Hein Simons, topman bij de NH Hotels, „dat kan eenvoudigweg niet”. Het heeft volgens Simons te maken met de contracten met internetleveranciers en kabelbedrijven die soms jaren geleden al zijn afgesloten en waarmee enorme investeringsbedragen zijn gemoeid. „Als die contracten aflopen, gaan we alles herzien.”

Het is moeilijk te zeggen wat hotels zelf betalen voor hun internet. Prijzen en contracten liggen niet alleen wereldwijd, maar ook plaatselijk mijlenver uit elkaar. Volgens de huistechneut van het New Yorkse Gansevoort hotel hoeft een snelle internetverbinding voor een hotel met 200 kamers niet meer dan zo’n 500 dollar per maand te kosten. Maar een woordvoerder van de Shangri-La keten zegt – zonder prijzen te willen noemen – dat het peperduur is, zeker nu het tijdperk van een enkel mailtje hier en daar voorbij is, en er op elke kamer hele bestanden en films gedownload worden.

Dat goedkopere hotels vaak wel gratis internet aanbieden, heeft te maken met het feit dat hun gasten het bijna een onoverkomelijk obstakel vinden om voor internet te betalen, en daardoor wegblijven. In dure hotels letten de gasten minder op de kleintjes, en ook als ze er wel over klagen is het nog niet meteen aanleiding elders te gaan logeren.

Toch zegt Gordon Campbell Gray, uitbater van heel wat luxueuze hotels in o.a. Londen, Beiroet en Antigua: „Het is regelrecht beledigend om gasten voor wifi te laten betalen.” En hotelier Ian Schrager belooft het in zijn nieuwe ketens Public en Edition nooit meer te doen. Ook luxueuze ketens als Shangri-La, Peninsula, Standard en Andaz zijn er inmiddels mee gestopt.

Dat komt vooral doordat de kritiek op de wifiwillekeur wereldwijd stijgt (dank Lux lezers, voor uw bijdragen daaraan). Of zoals het officiële commentaar van de luxueuze Ritz-Carlton keten luidt: „We kunnen dit doen totdat de markt ons terecht wijst.” En dat doet de markt nu volop.

Maar bedenk wel: voor niks gaat de zon op. „Bedenk wel dat er nergens zoiets bestaat als een free lunch”, zegt Simons van NH Hotels. „Links- of rechtsom moet voor elke investering toch door de gebruiker worden betaald. Waarom denk je dat zoveel hotels wel gratis wifi bieden in de lobby? Omdat ze daardoor heel veel kopjes koffie extra verkopen.”

    • Ivo Weyel