Zomaar je foto bij 'n advertentie

Sociaal netwerk LinkedIn blijft de lieveling van de beurs, zeker na de goede cijfers gisteren. Leden zijn beducht voor hun privacy.

De diëtist die beroepshalve een producent van babyvoeding volgt via LinkedIn, zal niet met haar foto willen opduiken in een reclame voor dat bedrijf. Dat geldt ook voor de mediajournalist die News Corp volgt. Hij wil geen reclame maken voor het in opspraak geraakte bedrijf van Rupert Murdoch.

Toch kan dat binnenkort gebeuren op LinkedIn, ’s werelds grootste zakelijke sociale netwerk. Het Amerikaanse bedrijf heeft eind juni een nieuwe dienst voor adverteerders geïntroduceerd. Foto’s van leden die het netwerk niet alleen gebruiken om contact met collega’s te onderhouden, maar ook om bedrijven te volgen, kunnen worden getoond in reclame op het netwerk. Dat ziet er betrouwbaar uit: „Koop onze zuigelingenvoeding”, met daaronder een foto van de kinderdiëtist die je kent.

Voor deze nieuwe dienst heeft LinkedIn zijn gebruikersvoorwaarden aangepast zonder klanten expliciet toestemming te vragen. Volgens digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom heeft het bedrijf zo mogelijk de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens overtreden.

BOF noemt het „bizar” dat LinkedIn gebruikers zo slecht informeert over een privacyaanpassing. LinkedIn stelt dat „naam en foto nooit worden gedeeld met adverteerders”. Dat is moeilijk te begrijpen voor degene die zijn foto ziet afgebeeld in een bedrijfsadvertentie. BOF legt op zijn site uit hoe gebruikers kunnen instellen dat foto’s niet worden gebruikt. De Europese club van privacybeschermers onderzoekt al enige tijd hoe internetbedrijven omgaan met persoonsgegevens.

Privacyproblemen zijn iets wat sociale netwerken niet kunnen gebruiken. Hun succes drijft op het vertrouwen van hun leden. Facebook schaadde dat met het omstreden advertentiesysteem Beacon en zoekt nu andere manieren om adverteerders te paaien.

LinkedIn lijkt daarin beter te slagen, bleek gisteren uit de publicatie van de kwartaalcijfers (zie inzet). Het bedrijf maakt voorlopig de nieuwe ‘dotcombelofte’ waar. En dat is goed nieuws voor Groupon, Zynga, Twitter en Facebook, die een beursgang voorbereiden of overwegen.

Al die bedrijven staan voor de taak hun enorme aantallen gebruikers op de een of andere manier te gelde te maken. LinkedIn doet dat door een belangrijk instrument te worden op de arbeidsmarkt. Bedrijven vinden er nieuwe medewerkers en werkzoekenden solliciteren door simpelweg hun LinkedIn-profiel te sturen. Een zwakke arbeidsmarkt is een risico voor LinkedIn, maar topman Jeff Weiner buigt dat graag om in een voordeel. „Bij onrust op de arbeidsmarkt wenden mensen zich juist tot hun persoonlijke netwerk. Bijvoorbeeld via LinkedIn.”

    • Jan Benjamin